Phil Campbell – Old Lions Still Roar

Hij is voornamelijk bekend als gitarist van Motörhead, kwam nog niet zo lang geleden met een plaat onder de noemer Phil Campbell And THe Bastard Sons en vervolgt nu zijn weg echt solo: Phil Campbell. Zou hij zich wederom in een nieuw jasje hebben gegoten? Via Nuclear Blast komt hij met Old Lions Still Roar, zijn eerste echte soloplaat.

Hoewel het een soloalbum betreft, krijgt Phil Campbell in elke track wel gezelschap van gerenommeerde muzikanten. In de enige track waar Phil Campbell geen gastzanger heeft uitgenodigd – omdat het nummer instrumentaal is, komt niemand minder dan Joe Satriani om de hoek kijken. Dit gitaarwonder speelt een mooie noot extra in afsluiter ‘Tears From A Glass Eye’. Waar Phil Campbell daar juist ingetogen de muziek benadert, laat hij in ‘Swing It’ samen met Alice Cooper horen dat het rocken hem niet verleerd is. De vurige hardrock wordt daar gesierd door het vuige randje.

‘Walk The Talk’ is een track waarin Phil Campbell zelfs twee gastvocalisten uit de hoge hoed tovert. Zowel Danko Jones als Nick Oliveri, die ook de baspartijen daar voor zijn rekening neemt, leveren hun bijdrage. Dat heeft een duidelijke invloed op de sound. In de door piano geleide ballade ‘Dead Roses’ zingt Skindreds Benji Webbe terwijl de drumpartijen worden verzorgd door Guns ’n Roses-icoon Matt Sorum.

Een andere opvallende track is ‘These Old Boots’. Daar zingt Twisted Sister-frontman Dee Snider, terwijl Mötley Crüe-gitarist Mick Mars de gitaar bespeelt naast Phil Campbell zelf. Daarbij speelt Slipknot-percusionist Chris Fehn de drums. Het resultaat is een track die de rock ’n roll ijzersterk uitademt. Misschien had de cowbell daar iets minder gemogen, maar het geeft wel een strak ritme.

Het is natuurlijk Phil Campbell die het brein is achter deze schijf. Toch kan men Old Lions Still Roar  niet louter als een soloplaat zien. Phil Campbell heeft daarvoor namelijk te veel imposante, waardevolle gastmusici uitgenodigd. Misschien is Old Lions Still Roar dan ook het eerste door Phil Campbell georganiseerde studiofeestje.