Powerwolf – Best Of The Blessed

De Duitse metalband Powerwolf heeft in 2020 een bijzondere release voor de fan in petto. De groep komt met Best Of The Blessed. Deze greatest hits release is echter geen standaard verzameling van het werk tot op heden. De via Napalm Records te verschijnen release brengt veel moois met zich mee.

Op de standaardversie staan zestien tracks. Het mediabook telt een tweede schijf, terwijl het earbook zelfs een derde schijf met zich meebrengt. Hier wordt die laatst genoemde versie onder de loep genomen. Dat betekent een tweede schijf waarop talloze livetracks te vinden zijn en een derde waarop nog een toegift aan livetracks te vinden is.

Powerwolf

In 2003 werd Powerwolf opgericht en inmiddels die groep een graag geziene band op de festivals. Naast een tal van sterke heroïsch klinkende heavy metal platen, staat de groep ook bekend om de aanstekelijke liveshows. Inmiddels is de line-up ook niet geheel Duits meer. Sinds 2011 is de drummer van Powerwolf namelijk Roel van Helden. Deze Nederlands kan nog gekend worden van My Favorite Scar.

Op de eerste schijf staan zoals gezegd zestien tracks. En waar het een best of is, worden vanuit de gehele carrière van Powerwolf tracks gepresenteerd. De liefhebber van Powerwolf kent ze allemaal. Opener ‘We Drink Your Blood’ zet gelijk de toon. Dat nummer is, net als een vijftal andere tracks, in een nieuwe versie op de plaat gezet. De meeste nieuwe versies komen uit 2020, maar ‘Kiss Of The Cobra King’ is al in 2019 hiervan voorzien. Die track stamt origineel van de debuutplaat, Return In Bloodred.

Andere mooie momenten zijn bijvoorbeeld het recente ‘Demons Are A Girls Best Friend’, van de laatste studioplaat The Sacrament Of Sin, en ‘Let There Be Night’. Die laatste is de afsluiter van deze schijf. Powerwolf laat in deze meer dan zeven minuten duren track op een grootse wijze hun kunnen horen. Het symfonische en meeslepende van dit nummer, sloot destijds Blessed & Possessed ook op een indrukwekkende wijze af.

Live

De tweede en derde schijf laten horen waar Powerwolf live voor staat. Wie dat na al die jaren als metalhead nog niet heeft ervaren, kan nu goed horen dat Powerwolf live zijn mannetje ook staat. De energieke show vol knallers waarbij uit volle borst meegezongen kan worden, is een puur moment om Powerwolf te vieren. De tracks zijn opgenomen tijdens de Wolfsnächte Tour in 2018. Dat geldt zowel voor de nummers op de tweede schijf als op de derde schijf. Waar er op de tweede disc bijna een volledige show te vinden valt, staan er op de derde schijf maar vier tracks. Echter, met liveversies van onder andere ‘Let There Be Night’, welke korter duurt dan de studioversie, en ‘Sanctified With Dynamite’, is het wel de moeite waard.

Best Of The Blessed is een greatest hits en dat geldt ook voor de tracks die live ten gehore gebracht worden. Powerwolf speelt zowel de knallers van het begin van hun carrière als het meer recente werk. Natuurlijk ontbreekt dan ‘Resurrection By Erection’ ook niet. Daarbij laat Powerwolf met ‘Stossgebet’ ook horen dat Rammstein echt niet de enige band is die in het Duits de metalhead in vuur en vlammen kan zetten.

Powerwolf heeft het goed aangepakt met deze best of. Vaak zijn dat achterhaalde releases voor die voor de fan gewoon een verzameling zijn van wat zij al in hun bezit hebben. Door tracks in een nieuw jasje aan te bieden en een ijzersterke serie aan livetracks op de schijven te plaatsen, zal de metalhead van Best Of The Blessed kunnen genieten.

Tracklist Best Of The Blessed

CD1:
1. We Drink Your Blood (New Version 2020)