Ptolemea – Maze EP

De Luxemburgse band Ptolemea, welke draait om zangeres Priscila Da Costa, bracht in het voorjaar van 2018 hun debuut-EP Tome I uit. Die release heeft onlangs een opvolger gekregen. Wederom gaat het om een EP. Ditmaal heet de extended play Maze en komt deze net als zijn voorganger als onafhankelijke release uit.

De samenstelling van Ptolemea geeft al blijk van de bijzondere sound van deze alternatieve rockband. Met Martin Schommer als drummer en Yves Oek op de elektrische bass is niks bijzonders. Remo Cavallini is de gitarist van de groep. Overigens speelt de zangeres zelf ook gitaar. Het meest opvallende is de rol van Christophe Reitz. Hij vult de muziek aan met zijn elektrische viool. En daarmee heeft de groep wel een opvallend element te pakken.

De EP Maze telt in het totaal zes tracks. Zij zijn samen goed voor zo’n zesentwintig minuten aan muziek. ‘Maze’ is een krachtige, meeslepende rocktrack die een zeer toegankelijk karakter heeft. Het bereik van de stem van Da Costa komt hier wel goed naar voren. Daarentegen is opener ‘I Wish I Could’ een meer dan zes minuten durend experiment dat vooral opbouwend werkt. Daar komt de unieke sound van Ptolemea echter wel meer tot bloei.

Eén van de opvallendste tracks op de EP Maze is ‘Isolated’. Dat is niet vanwege de thematiek die het wereldwijde nieuws nu bezighoudt, maar vanwege het akoestische karakter van de track. In iets meer dan twee minuten, waarmee dit ook gelijk de kortste track van de schijf is, laat Ptolemea vooral Da Costa schitteren in een pure vorm doordat de akoestische gitaar alleen wat akkoorden tokkelt. Die rust wordt overigens doorgetrokken in het weer wel met volledige band gespeelde ‘Run’.

Ptolemea heeft met de zes tracks op de EP Maze bewijs in handen dat zij niet beticht kunnen worden van eenzijdige presentatie van nummers. Waar er nog steeds genoeg bands zijn die elke song min of meer hetzelfde spelen, is de variatie naast de sound een belangrijke troef voor deze band uit het Groothertogdom.