Project Renegade – Order Of The Minus

In Griekenland mag er dan soms een tekort zijn aan financiële middelen om het land helemaal stabiel in de Europese Unie te krijgen, op het gebied van metal is het één van de rijkste gebieden van heel Europa. Het land telt veel bands die buiten de landsgrenzen inmiddels naam hebben gemaakt. Dat zorgt ervoor dat er ook genoeg nieuwe bands ontstaan. Project Renegade is daar een voorbeeld van.

Enkel jaren terug bracht die groep de EP Cerebra uit. Met die release op zak werden de Europese podia bestegen. Ondanks al die mooie hoogtepunten die de EP Cerebra Project Renegade heeft opgeleverd, is er ook tijd gevonden om een nieuwe langspeler op te nemen. Die is inmiddels alweer een tijdje uit. Order Of The Minus is een schijf die volledig in eigen beheer uit is gekomen.

Op deze nieuwe plaat van Project Renegade, hun eerste langspeler dus, heeft de band tien tracks voor de luisteraar in petto. Samen duren zij iets meer dan drie kwartier. Daarvan is ‘The Big Boss’ een intro die vooral de sfeer wegzet door de speeches in de samples. ‘A Demon Has Escaped The Triangle’ geldt ook als een sferische brug. Dit is de opmaat naar het afsluitende ‘Black Mountain’, welke op zijn beurt dan weer de langste track op Order Of The Minus is.

Project Renegade staat bekend om haar female fronted metal. De metal wordt daarbij in een brede zin gebruikt. Door de cleane vocalen van Marianna blijft de muziek wel toegankelijk. ‘Liber8’ en het wat meer ingetogen ‘In Another Life’ laten dat goed horen. Of het nu metal is of meer naar de rock neigt, zij is de bron van rust in deze band.

Zoals eerder aangehaald is ‘Black Mountain’ de afsluiter van deze schijf. In bijna acht minuten blijkt dat Project Renegade ook sferisch de luisteraar kan inpakken. De eerste twee minuten zijn een gestage opbouw van sfeer en de stem van Marianne. Pas daarna volgt als eerst de drums om de banden met de metal steviger naar zich toe te halen. Dit is een voorbeeld van een knap stukje songwriting waarbij soms Fear Factory zelfs van invloed lijkt.

Destijds liet de EP Cerebra al horen dat dit gezelschap uit Athene veel in zijn mars had. Dat Project Renegade nu een langspeler voorschotelt die van het begin tot het eind de luisteraar vasthoudt, getuigt van kwaliteit. Wie de combinatie van vrouwelijke vocalen en metal hoog heeft zitten, zal veel plezier beleven aan Order Of The Minus.