Putrid Offal – Sicknessess Obsessions

Putrid Offal is een Franse band die begin jaren ’90 van de vorige eeuw opgericht, heeft toen vier jaar meegedraaid in de death/grindcore wereld om vervolgens in een winterslaap van 18 jaar te gaan. In 2013 besloten Fred Houriez en Franck Peiffer uit de winterslaap te ontwaken om zo in 2015 hun eerste langspeler Mature Necropsy uit te brengen via het Kaotoxin label. De oplettende lezer weer dat Kaotoxin tegenwoordig opereert onder de naam XenoKorp. En laat dat nu het label zijn dat Sicknessess Obsessions, van Putrid Offal uitbrengt.

In de review van Spectrum of Delusion haalde ik Putrid Offal al aan. Daar waar onze landgenoten de luisteraar trakteren op een salvo aan über technische riffs en drumpatronen, trakteert die Franse kwartet de luisteraar juist op een pot botte, lompe en groezelige grindcore. Hoe groot kan een tegenstelling zijn? Maar dit geheel terzijde.

Grindcore

Terug naar Putrid Offal. De band laat op dit album horen een grote voorliefde voor zagende gitaren, diepe grunts, screams en hakkende drums te hebben. Inderdaad; alle ingrediënten dus voor een pot onvervalste grindcore. De vraag is natuurlijk of een band als Putrid Offal anno 2020 nog opvalt tussen de immers uitbreidende plaag van bands. Het antwoord is ‘ja’.

De kracht van Putrid Offal zit hem in de opzwepende riffs die niet al te technisch van aard zijn, maar wel erg lekker in het gehoor liggen. De blastbeats vormen de boventoon, maar er is ook ruimte voor lekkere hoempa loempa ritmes, waardoor het gewoon onmogelijk wordt om je hoofd niet stil te houden. Dit is typisch zo’n band om live te bekijken onder het genot van een kouwe klets, terwijl voor je een feestje gebouwd wordt op het podium of in de moshpit.

Sicknessess Obsessions bestaat uit maar liefst 17 nummers met een gemiddelde speelduur van iets meer dan 2 minuten, waardoor de totale speeltijd op 40 minuten blijft steken. Naast de cd, krijg je er ook een DVD bij met daarop 10 nummers, opgenomen tijdens hun optreden op Hellfest in 2017. Of dit laatste nog van deze tijd is, vraag ik me af, maar een verstokte verzamelaar zal dit gebaar van XenoKorp zeker weten te waarderen. Fan van de oude Carcass, Extreme Noise Terror, Agathocles? Check Sicknessess Obsessions van Putrid Offal zeker even uit! Lekker album.

Putrid Offal Sicknessess Obsessions

TRACKLIST SICKNESSESS OBSESSIONS

1. Autopsy