Realisea – Mantelpeace

Muzikanten zijn zelden lui van aard. Zij willen graag hun creatieve geest zo goed mogelijk benutten. Dat geldt ook voor Silhouette zanger/gitarist Brain de Graeve. Naast deze Nederlandse progressieve rockband is hij ook met Marjolein de Graeve een muzikaal project begonnen. Dat is uiteindelijk uitgemond in de band Realisea, waarin ook Geoffrey de Graeve als bassist optreedt. Die zou zomaar de zoon van Brian en Marjolein kunnen zijn, maar alles kan ook puur toeval zijn.

Realisea vindt in dat kader zijn oorsprong al in 2011. Lang is er gesleuteld aan de muziek en toen dat eenmaal naar tevredenheid was uitgewerkt, is Realisea druk bezig geweest met de opnames van Mantelpeace. Die plaat, welke uit is gekomen via Freya Records, konden zij niet alleen met hun band spelen. Daarom zijn er vele bevriende muzikanten bij hun in de studio langs gekomen om deze schijf echt te laten klinken zoals Realisea in gedachte had.

De progressieve rock van Realisea komt in elf nummers. Mantelpeace telt in het totaal een klein uur aan muziek. Opener ‘Las Vegas Lace’ laat gelijk horen dat het samenspel tussen de stemmen van Marjolein en Brian zorgt voor een mooie balans in de muziek. Overigens is in die track ook een mooie rol weggelegd voor Aldo Adema. Hij speelt de solo.

‘Riroda Roads’ is een van de meest interessantere tracks op Mantelpeace. Dat is niet vanwege de kwaliteit, want die is over de gehele schijf aanwezig, maar vooral vanwege het complexe karakter van de song. De vele lagen die in de muziek verwerkt zijn, van percussie tot aan extra vocalen die een bijna filmisch karakter aan de muziek meegeven, maken het tot een bijzonder, intens geheel.

Als Realisea in bijvoorbeeld ‘Leave Street’ het rustiger aan doet en de akoestische gitaar en fluit laat openen, blijkt ook dat deze Nederlandse groep op een haast betoverende, bedwelmende manier op de luisteraar kan inwerken. Als de vocalen er dan bijkomen, lijkt er zelfs nog een hint naar The Beatles in de verte te liggen.

Mantelpeace mag dan vele jaren hebben gevergd van de muzikanten van Realisea om tot realisering te komen, het is wel een plaat geworden die duidelijk tot in de details verzorgd is. Realisea maakt samen met de talloze gastmusici indruk op het progressieve rock minnende hart.