Ralph de Jongh – A Brand NEw man

Het slotstuk van de vier langspelers die Ralph de Jongh onlangs uitbracht, is genaamd A Brand New Man. Deze release, welke eveneens via Ralph de Jongh Recordings op de wereld is gekomen, is misschien wel de meest opvallende vanuit de paar dagen aan muziek maken in Café De Noot.

A Brand New Man komt, in tegenstelling tot de andere drie releases, met maar zes tracks. Daar zitten we een paar tracks bij met een speelduur van tussen de zes en zeven minuten en één die daar net overeen gaan, maar het totaal is toch maar net iets meer dan een half uur. Dat zijn wel opvallende gegevens als men A Brand New Man vergelijkt met zowel de andere releases die op hetzelfde moment zijn uitgekomen als van wat men van deze rasmuzikant gewend is.

In opener ‘A Brand New Man’ verkondigt Ralph de Jongh, die bij deze tracks alleen wordt ondersteund door bassist Nico Heilijgers, drummer Marcel Wolthof en pedel steel gitarist Tim Birkenholtz, al aan herboren te zijn. Dat is in ‘I Flow Beneath’ goed te horen. De link met The Rolling Stones in diens begindagen blijft, maar wie goed luistert, kan zelfs een vleugje Richard Ashcroft – de zanger van The Verve -, en The Killers horen. De bleuskant van The Rolling Stones blijft leidend, maar die kleine toetsen van die andere referenties maken het als een zeer verfijnd gerecht: het basisingrediënt is de koning maar weet alleen te stralen door subtiele hints van bijvoorbeeld specerijen of andere ingrediënten.

‘Thank You’ is een ode die nu breder getrokken kan worden dan alleen deze plaat. In tijden dat de wereld in brand staat door een naar bier genoemd virus, mag de mens ook dankbaar zijn voor de liefde die deze geeft aan zijn medemens. Toen deze plaat werd opgenomen, was er nog geen sprake van dat deze pandemie zoveel invloed zou hebben op de maatschappij. Toch is het ‘Thank You’, waar de blues nog gepaard lijkt te gaan met een klein vleugje country, erg passend voor vandaag, voor gisteren en voor alle dagen die nog gaan komen.

Veel momenten op A Brand New Man zorgen ervoor dat men gaat denken dat Ralph de Jongh tot rust is gekomen. De opzwepende door blues gedreven muziek lijkt veelvuldig plaats te maken voor breekbare, intense tracks. Als in ‘I’m Lost A Little Bit’ Tim Birkenholtz aan het werk wordt gezet op een wijze waarop Jimi Hendrix zichzelf aan het werk zette voor de solo in ‘Fire’, blijkt dat Ralph de Jongh meer dan een muzikant is. Hij werkt hier duidelijk als leider en inspirator van de band. Een geniaal stuk instrumentale passage volgt daarna.

A Brand New Man mag dan wel het sluitstuk van vier langspelers zijn die opgenomen zijn in één grote sessie van een paar dagen in Café De Noot, het is ook de smaak op de tong die doet verlangen naar meer. Benen op tafel, goed glas lokaal bier in de hand en genieten. Puur genieten.