Riot (V) – Mean Streets

Het verhaal van het Amerikaanse Riot (V) moge duidelijk zijn. Inmiddels is men sinds het overlijden van Mark Reale alweer toe aan de derde langspeler, een die toch zo’n zes jaar op zich heeft laten wachten. Via Atomic Fire Records komt Riot (V), want daar gaat het natuurlijk om, met Mean Streets. Dat is de opvolger van het in 2018 uitgebrachte Armor Of Light.

Riot (V)

Nadat Riot-oprichter en -leadgitarist Reale was overleden in 2012, is de naam van Riot ook overgegaan naar Riot (V), soms ook zonder de haakjes gespeld. Waar de band in de loop der jaren nogal wat wisselingen heeft doorstaan en Reale eigenlijk de enige constante factor was, geldt dat men nu het derde achtereen volgende album in dezelfde line-up voor elkaar heeft gebokst.

Mean Streets

De twaalf nummers op Mean Streets genereren samen iets meer dan vijftig minuten aan nieuwe muziek van Riot (V). Op twee nummers na duren de tracks allemaal tussen de vier en vijf minuten. ‘High Noon’ en ‘Lean Into It’ halen allebei die vier minuten niet, waarbij die laatste dat slechts op enkele tellen na niet haalt.

Daarmee is direct één van de krachten van Riot (V) aan het licht gebracht, want hun power metal vlamt op een wijze waarbij de herkenbaarheid belangrijk is. Daarvoor moet men niet op de proppen komen met ellenlange, gecompliceerde songs. ‘Higher’ is daar een goed voorbeeld van. Na een korte, rustige opening weet de band te vlammen op een wijze waarbij de liefhebbers van power, speed en heavy metal makkelijk de haren los zullen gooien. ‘Mean Streets’ laat dat ook goed horen. Daarbij is die track ook een uitstekend voorbeeld van de kwalitatief sterke gitaarpartijen, iets wat voor de gehele plaat telt. Zowel het riffwerk als de solo’s zijn een lust voor de oren

Mean Streets laat horen dat Riot (V) nog altijd weet wat men mag verwachten in de hoek van de power metal. Deze plaat werkt lekker opzwepend voor de metalhead, waarbij meebewegen, hoe dan ook, automatisch zal gaan.

Riot (V) - Mean Streets

Tracklist Mean Streets

1. Hail To The Warriors 4:26