Sabaton – The War To End All Wars (History Edition)

Had Sabaton niet al een plaat gemaakt over de Eerste Wereldoorlog? Jawel. In 2019 kwam Sabaton namelijk met The Great War, wat ook de internationale naam van die oorlog is. Onder een andere bijnaam van die oorlog komen deze Zweden nu met een nog plaat over deze donkere periode aan het begin van de twintigste eeuw. The War To End All Wars, waarvan hier de History Edition wordt besproken, ziet Sabaton net als zijn voorganger verschijnen via Nuclear Blast.

Sabaton

Inmiddels is het natuurlijk overbodig om nog een introductie te geven over Sabaton. Deze Zweedse heavy metal machine heeft zich inmiddels naar de top van de internationale metal weten te werken door en combinatie van sterke platen, duidelijke thematiek en overtuigende liveshows. Deze band weet immers hoe het publiek bespeeld moet worden.

The War To End All Wars (History Edition)

Sabaton zou Sabaton niet zijn als de plaat niet in verschillende versies in het kwadraat uit zou komen. De standaard versie op cd bevat echter de tracklist die overal terugkomt. Zowel de cassette- als vinyl-uitgave kent geen bonustracks, iets wat alleen bij de earbook-versie wel geldt. Daar betreft het wel een extra schijf met dezelfde nummers. De artwork van die luxere uitgaves is daarentegen dan weer wel de moeite, net als de verschillende kleuren en patronen waarin de cassettes en vinyls verschijnen.

Toch draait het om de muziek. De History Edition kent, zoals men ook van Sabaton inmiddels gewend is, een verteller. Deze dame neemt de luisteraar middels goed ge plaatste woorden en zinnen helemaal mee in de sferen en de achtergronden van de verhalen. Op die manier zit de luisteraar al voorbereid klaar voor ‘Dreadnought’, over het toen onthulde oorlogsschip.

Ondergesneeuwde verhalen

Doordat Pär Sundström zo goed in de geschiedenis zit, komen op The War To End All Wars ook weer ondergesneeuwde verhalen over deze historische periode naar boven. Eén daarvan is wel heel letterlijk. ‘Soldiers Of Heaven’ is het bizarre verhaal van soldaten die letterlijk ondergesneeuwd en bevroren zijn. Een deel ligt er tot op de dag van vandaag nog steeds.

Een andere track bevat juist een totaal niet ondergesneeuwd verhaal, al heeft de sneeuw in het verhaal nog wel een rol. ‘Christmas Truce’ gaat dan ook over de vaak besproken Kerstverhalen van tijdens de loopgravenoorlog. Dit nummer zorgt ook dat de luisteraar geneigd is in te haken bij wie er ook maar in de buurt is.

Sabaton laat met The War To End All Wars (History Edition) horen wederom een plaat afgeleverd te hebben die tot in de nopjes verzorgd is. Zowel verhalend als muzikaal laat deze Zweedse band horen dat zij niet van plan zijn hun plek in de top van de heavy metal af te staan.

Sabaton - The War To End All Wars

Tracklist The War To End All Wars

1. Sarajevo