Sevendust – Blood & Stone

De Amerikaanse band Sevendust draait al sinds het midden van de jaren ’90 van de vorige eeuw mee in de wereld waar rock en metal elkaar kruisen. Ooit werd de groep van Lajon Witherspoon en zijn mannen nog gelinkt aan de nu-metal, maar Sevendust bleek meer te zijn. Inmiddels is de band alweer toe aan de dertiende studioplaat. Via Rise Records komt Sevendust met Blood & Stone.

Sevendust

De uit Atlanta afkomstige groep vond haar oorsprong in 1994. In 1997 kwam de debuutplaat uit. Toch zullen de meeste mensen Sevendust vooral kennen van ‘Angel’s Son’. Die track, welke later ook op een tribute album voor Lynn Strait van Snot heeft gestaan, gaf Sevendust een wereldwijd podium, maar was tevens niet exemplarisch voor deze groep. Sevendust geldt over het algemeen namelijk als een veel stevigere band dan men middels dat mooie nummer zou doen vermoeden.

Blood & Stone

Deze nieuwe plaat van Sevendust is de opvolger van het in 2018 verschenen All I See Is War. Het album is niet alleen de dertiende plaat van Sevendust, maar Blood & Stone telt ook dertien tracks. Qua lengte is elke track als radio-vriendelijk te bestempelen. De afsluiter van de plaat is met net geen vijf minuten de langste van de schijf. Daarover later meer.

Sevendust staat al die jaren bekend om een stevige vorm van rock of een toegankelijke vorm van metal. Het is maar net hoe het benaderd wordt, maar Sevendust haalt daar ook de kracht uit. Zowel de ritmesectie als de gitaren durven de metal te omarmen, terwijl Witherspoon er dan een meezingbaar refrein overeen kan zingen. ‘Blood From A Stone’ is daar een goed voorbeeld van. De donkere tonen en de zware aanzet grijpen stevig naar de metal, terwijl de song ook gewoon toegankelijk voor een breed publiek blijft.

Sevendust geldt ook als een band die binnen de tracklist de nummers niet allemaal hetzelfde laat klinken. ‘Feel Like Going On’ geldt als een song die prima kan doorgaan als powerballad, wat ook voor ‘Criminal’ geldt. ‘What You’ve Become’ en ‘Against The World’ krijgen daarentegen de headbangers op hu hand.

Soundgarden

Zoals eerder aangehaald is, zou de afsluiter van deze plaat nog worden uitgelicht. Het was 1994, het jaar dat Sevendust werd opgericht. In dat jaar kwam Soundgarden met het magistrale Superunknown. ‘Black Hole Sun’ mag dan in het collectieve geheugen gegrift zijn, maar wie weet de single daarvoor nog? ‘The Day I Tried To Live’ kwam voor ‘Black Hole Sun’ uit en wordt op Blood & Stone gebruikt als afsluiter én als een mooi eerbetoon aan wijlen Chris Cornell. Lajon Witherspoon moet voor de zang hier de complimenten krijgen, want hij doet Chris Cornell herleven.

Sevendust is in al die jaren een band die lekker doet waar ze goed in is: rocken. Deze groep heeft al meer sterke platen op haar naam staan dan menig muziekliefhebber soms denkt. Met Blood & Stone heeft Sevendust wederom een schijf die van begin tot het eind rockt. De perfecte balans tussen metal en rock met ballen.

Sevendust - Blood & Stone

Tracklist Blood & Stone

Dying to Live 3:09