Sojourner – Perennial EP

Deze EP genaamd Perennial van het internationale Sojourner (met leden uit Nieuw Zeeland, Amerika, Italië en Zweden) wordt via Napalm Records uitgebracht als digital en als exclusief stukje vinyl. De muziek van de band wordt omschreven als ‘epic/atmospheric blackmetal’. Het woord ‘epic’, in combinatie met het artwork, doet mij terugdenken aan een tijd lang geleden. De tijd dat ik dit soort muziek volledig links liet liggen, omdat ik ‘blackmetal’, ‘episch’  en ‘fantasy’ niet met elkaar gerijmd kreeg. Het kwam altijd een beetje puberaal en kinderlijk op me over.

Doch, daar waar anderen faalden, was er één band die blackmetal in mijn optiek wél wist te combineren met epische klanken en die ook nog eens voor geweldige albums zorgde; Summoning. Maar Sojourner is geen Summoning, dus ben ik op voorhand al wat sceptisch over de epische klanken die ik zo dadelijk ga horen.

Emmanueli

Openingstrack ‘Perennial’ start met fantasy-like pianospel in combinatie met een dwarsfluit. Ik zie in de Efteling de elfjes al weer rondfladderen in Droomvlucht. Als vervolgens de band echt begint te spelen, laat men een pot prima sfeervolle blackmetal horen die veel doet denken aan Soar, Harakiri for the Sky en Winterfylleth. Daar is niks mis mee, maar wat me stoort aan Sojourner, zijn de cleane vocalen van nieuwkomer Lucia Amelia Emmanueli. Op de vorige albums werden de vrouwelijke vocalen overigens nog verzorgd door Chloe Bray, maar haar horen we niet meer terug op de EP.

Maar wat stoort me nu precies? Laat ik voorop stellen dat Lucia geweldig kan zingen. Alleen passen de vocalen mijns inziens niet bij de muziek van Sojourner; het contrast tussen haar zang en de screams van Emilio Crespo is te groot. Haar stem past beter bij een band als The Gathering of Nightwish. Ook vormen de cleane vocalen een té groot contrast met de muziek van Sojourner, waardoor de muziek me niet weet te grijpen.

Het tweede nummer heeft de titel gekregen ‘Relics of the Natural Realm’ en bestaat voor 75% uit een  pianospel, keyboard, dwarsfluit en de cleane zang van Lucia. Leuk om haar in het zonnetje te zetten, maar wie zit op een EP op dit soort intermezzo nummers te wachten? Typisch een nummer die halverwege een set wordt gespeeld en waarbij de aanstekers (telefoonlichtjes) te voorschijn gehaald worden. Een track die enkel de laatste minuut interessant wordt, als de gitaren, drums en screams erbij komen.

Samengevat levert Sojourner een 2-track EP Perennial af die productioneel staat als een huis, maar die muzikaal gezien niets vernieuwends brengt. Echt iets dat voor de fans is.

Sojourner - Perennial EP

Tracklist Perennial EP