Spoil Engine – Renaissance Noire

Als je in het rijkelijk met bands bedeelde België één van de gaafste bands bent, dan heb je de zaakjes goed voor elkaar. Echter, één misstap en de positie is zo ingenomen. Het hernieuwde Spoil Engine liet op Stormsleeper horen dat men met Iris Goessens een vocaliste van de hoogste plank in huis had gehaald. Om dat te onderstrepen komt Spoil Engine via Arising Empire met Renaissance Noire. Dat is de vijfde langspeler van die band en de tweede met Iris Goessens aan het front.

De energieke metal van Spoil Engine is nog steeds een blend van vele stijlen. De thrash lijkt zijn sporen na te laten in de sound, terwijl ook metalcore en death metal (‘The Hallow’, met Carcass’ Jeff Walker) van invloed lijken. Echter, who cares? Spoil Engine beukt aan alle kanten de speakers uit en dan maakt het niet uit hoe het beestje genoemd wordt. De veelzijdige vocalen zorgen ervoor dat Spoil Engine ook iets weg heeft van het ter zielen gegane The Charm The Fury. ‘RIOT’, waarmee de schijf opent, en ‘Medicine’ laten dat horen. Spoil Engine is echter nog wel wat bruter.

Renaissance Noire telt in het totaal tien tracks. Die zijn goed voor een driekwartier aan beukwerk. Doordat Spoil Engine tussen al het muzikale geweld ook durft te kiezen voor meezingbare refreinen, krijgt de muziek zowel een bruut als toegankelijk karakter. Mensen waarvoor het soms iets te heftig is, worden op die manier met twee vingers in de neus ingepakt. ‘Venom’ en het meeslepende ‘Golden Age’ laten op twee verschillende manier horen dat Spoil Engine echt niet alleen voor een selectief metalpubliek is.

Dat Spoil Engine tot de crème de la crème van de Belgische metalscène hoort, wist men al. Het viertal heeft met Renaissance Noire een plaat gemaakt die tot ver buiten de landsgrenzen van het tweetalige België een onuitwisbare indruk zal maken. De metal wordt op een moderne wijze middels klassieke elementen gepresenteerd. Kortom, een indrukwekkend staaltje.