Staind – Live: It’s Been Awhile

Het waren twee nummers en daar zal de band waarschijnlijk voor altijd aan worden herinnert: ‘It’s Been Awhile’ en ‘Outside’. Die tweede kennen de meeste mensen dan wel weer vooral in de akoestische versie waar zanger Aaron Lewis als een haast verlegen manneke het nummer op een immens podium spelen, Fred Durst erachter. Staind. Dit jaar viert Staind mooie jubilea en daar hoort ook een release bij. Live: It’s Been Awhile onderstreept dat moment in de carrière van Staind.

Staind

In de slipstream van Korn, Limp Bizkit en Linkin Park leek Staind mee te komen. Echter, veel mensen hebben geen idee dat hun eerste langspeler al in 1996 uit is gekomen. Break The Cycle was al hun derde langspeler. Daarna zijn er nog vier langspelers verschenen, waarvan Staind de laatste is. Waarschijnlijk hebben veel mensen dat dan ook weer gemist.

Live: It’s Been Awhile

Op de langspeler, die via Alchemy Records verschijnt, staan vijftien tracks. De nummers zijn live opgenomen, zoals de titel al doet vermoeden. De set op de plaat opent met ‘Eyes Wide Open’, van Staind, ‘Paper Jesus’, van Chapter V, en ‘Not Again’, ook van de meest recente studioplaat. Daarmee geeft Staind gelijk aan dat de band meer is dan de groep van die twee vlammende singles.

Eén van de krachten van Staind was, en is, Aaron Lewis. Hij kan zowel zingen als schreeuwen, wat bijvoorbeeld ‘Paper Wings’ veel glans geeft. Daarbij zorgt de band altijd wel dat er een lekkere basis ligt, waarbij melodie tussen alle groovende riffs ook niet geschuwd wordt.

De hits

Toch zullen veel mensen direct scrollen naar de twee tracks uit de eerste alinea hier. ‘Outside’ wordt met de hele band gespeeld. Ook dan blijft het een track waarbij het ingetogen karakter overeind blijft. ‘It’s Been Awhile’ blijft over tot bijna het eind van de plaat. Wie dat nummer hoort, twintig jaar later, snapt direct weer waarom het destijds zo’n succes was. Als het nu opnieuw zou uitkomen, was dat succes er waarschijnlijk ook. Toch heeft bijvoorbeeld ‘So Far Away’ ook de potentie om heel veel mensen te raken. Dat is ook te horen aan de reacties van het publiek.

De plaat sluit af met ‘Mudshovel’. Deze heavy track, welke origineel op Dysfunction, wat het tweede album van Staind is, staat, laat horen waarom Staind onder de fans ook bekend staat om de energieke kant. De ronkende bas zweept het publiek flink op, evenals de krachtige drums. Dat is bewegen geblazen.

Live: It’s Been Awhile viert dat Staind niet vergeten wordt. De band is terug en blijkt het live meer dan uitstekend te doen. Op deze manier nemen Aaron Lewis en zijn mannen de mens weer echt even terug naar de tijd dat de ondergetekende op de middelbare school zat.

Staind - It's Been Awhile Digital Cover

TRACKLIST LIVE: IT’S BEEN A WHILE

1. Eyes Wide Open (Live)