Static-x – Project Regeneration Vol.1

Hoe confronterend moet het zijn geweest om aan de slag te gaan met de vocalen van de frontman die inmiddels al een tal van jaren niet meer onder de levenden is. Ken Jay, Tony Campos en Koichi Fukuda kunnen daar antwoord op geven, want zij namen met Static-X Project Regeneration Vol.1 op.

Wayne’s nalatenschap

Project Regeneration Vol.1 is het eerste deel van een tweeluik. Op het eerste deel staan twaalf nieuwe tracks. Het gaat hier om tracks waarbij Wayne Static te horen is als vocalist. De nummers zijn tevens door de overleden frontman geschreven. Zijn nalatenschap is in de line-up van debuutalbum Wisconsin Death Trip verder opgenomen. De release verschijnt via Otsego Entertainment Group.

Muziek

Static-X gold als één van de aansprekende bands in de hoek waar de nu-metal en industrial samen komen. De strakke ritmes en typische vocalen van Wayne Static kwamen middels ‘I’m With Stupid’, ‘Push It’ en ‘Cold’ tot het grote publiek. Die sound heeft de band ondanks de wisselingen altijd behouden. Toch is het goed dat dit werk in de line-up van Wisconsin Death Trip in uitvoering is gebracht. In vele ogen is dat toch het beste werk van Static-X.

Na opener ‘Regeneration’, welke ene typisch industrieel voorspel is, komt de muziek pas echt in ‘Hollow (Project Regeneration)’. Die track, welke vooraf al als single is gebruikt, laat horen dat Static-X nog steeds echt Static-X is. De mechanische ritmes en de afwisselende vocalen waarbij de furie er goed inzit, leiden het geheel. ‘All These Years’, waar ook een mooie video bij is gemaakt, is een ander overtuigend bewijs van de vorm van Static-X.

‘Accelerate’ heeft veel weg van Fear Factory in de tijd van Digimortal, terwijl het pakkende ‘Bring You Down (Project Regeneration)’ juist weer bij vlagen doet denken aan Rob Zombie. ‘Otsego Placebo’ is een haast openlijke flirt met The Prodigy. Hier zal Static-X zelfs nog een nieuw publiek mee voor zich winnen. Opvallend genoeg weet de groep hun publiek hier ook mee te behouden, doordat andere momenten weer aan Coal Chamber doen denken.

Het is bijzonder om Wayne Static zo levendig te horen. Project Regeneration Vol.1 is een plaat waarvan men vooraf niet wist wat men verwachten kon. De conclusie is echter dat Static-X met deze plaat een album heeft gemaakt welke in de buurt komt van hun hoogtijdagen.

Tracklist Project Regeneration Vol.1

1. Regeneration
  2. Hollow (Project Regeneration)