Steven Wilson – The Future Bites

Eigenlijk zou de plaat al net voor aanvang van de zomer van 2020 uit gaan komen. Echter, over dat jaar hoeven niet veel woorden meer gespendeerd te worden; zeker niet als het op muziek aankomt. Gelukkig geldt dat wat in het vat zit niet verzuurt. Daarom verschijnt The Future Bites  van Steven Wilson alsnog.

Steven Wilson

Erg schijnen mensen op deze aardbol te zijn die nog niet helemaal weten wie Steven Wilson is. Deze Britse gitarist maakte furore met Porcupine Tree, om vervolgens solo zo succesvol te zijn, dat die band nog steeds niet terug samen is. Of dat nog gaat gebeuren, is een vraag die veel mensen in de progressieve hoek van de rock en metal bezig houdt. Echter, Steven Wilson heeft de afgelopen jaren een flink aantal verdomd goede platen gemaakt, waardoor de muziekliefhebber meer dan tevreden is met wat hij doet.

The Future Bites

Deze nieuwe langspeler van Steven Wilson telt in het totaal negen nummers. Samen zijn die goed voor ongeveer tweeënveertig minuten aan muziek. Waar deze plaat niet bijster lang is, valt ‘Personal Shopper’ direct op. Deze track neemt net geen kwart van de gehele speelduur voor haar rekening. Daarentegen staat ook ‘Unself’ op de plaat. Deze opener zet vooral de sfeer in nog geen twee minuten middels langzaam aanzwellende geluiden. Het is dat meneer Wilson zijn stem daar nog wel in laat gelden, anders was het een opening geweest die net zo goed weggeschreven had kunnen worden.

Eén van de singles dir vooraf de mensheid al lekker moest maken voor deze plaat, is ‘12 Things I Forgot’. Onder begeleiding van de akoestische gitaar, hangt Steven Wilson ergens in de hoek waar Pink Floyd en Genesis in de jaren ’70 ook zouden hebben kunnen hangen. Misschien is het ook wel de meest zoete track van deze schijf. Eerlijk is eerlijk, de toetsen hadden ook uit een hit van Keane kunnen komen.

Trippy en Bowie

Waar dat nummer eigenlijk best opgewekt en makkelijk op te pikken is, laat Steven Wilson zich in veel andere tracks juist van een andere kant zijn. ‘Self’ en ‘Man Of The People’ laten horen dat hij ergens tussen het trippende aspect van Massive Attack en het hallucinerende van David Bowie laveert. De ondergrond onderstreept dat de elektronische toekomst niet altijd een perfect speelveld hoeft te zijn voor de rock. Wie breder kijkt, kan er misschien de schoonheid wel van inzien.

Alles lijkt samen te komen in de track die ook de lengte heeft om alles samen te laten komen. ‘Personal Shopper’ start op een aanstekelijk tempo, hanteert noten die de luisteraar doen dansen, terwijl de opbouw zelfs de liefhebbers van de jaren ’80 zal doen kwijlen. Dit is een uitstekende synthese van rock, elektronische bedreigingen voor de muziek en vocaal spel. Tel daarbij op dat de bridge van het nummer doet denken aan Radiohead’s OK Computer en men snapt dat de heer Wilson hier indruk weet te maken op een manier die alleen hij kan.

The Future Bites is een plaat waarop Steven Wilson de mensheid wederom een stapje voor lijkt te zijn. De eerste keer zullen op sommige momenten de wenkbrauwen gefronst worden, maar naarmate de plaat vaker gedraaid wordt, blijkt zelfs dat er een synthese van progressieve rock en elektronica bestaat.

Steven Wilson - The Future Bites

Tracklist THE FUTURE BITES

1. UNSELF