This Frilly Ape – Lovely Mutant Cauliflower

In het gebied tussen de grote Franse steden Toulouse en Montpellier ligt ergens ten noorden van Carcasonne het plaatsje Durfort. Nooit geweest. Misschien is het wel een bijzondere plaats want This Frilly Ape huisvest daar. Deze act kwam onlangs met een bijzondere uitgave. Lovely Mutant Cauliflower vindt zijn oorsprong in dat gebied. Die plaat is geheel door eigen inzet, zonder label en promotor, uitgekomen.

Het begint allemaal in 2013. Waar er toen nog door Jérémy Rumerio een band werd gevormd, werd enkele jaren later afscheid genomen van de overige leden. Het ging hem niet snel genoeg door allerlei andere bezigheden. Daarom besloot hij This Frilly Ape zelf voort te zetten. Inmiddels is zijn langspeler jaren na deze beslissing een feit. Het gehele proces gold als een groot experiment, iets wat ook voor de muziek zelf geldt.

De plaat, die digitaal gratis te verkrijgen is, telt dertien tracks. Direct wordt afgetrapt met de langste song van de release. ‘Carcinogenic Slave-driver’ zet gelijk de toon. De experimentele rock doet denken aan de meest experimentele kant van Primus, maar dan zonder een dergelijke baslijn, maar vooral gefocust op het trippen van de gitaar. Gewaagd, maar als men er eenmaal inzit, went het snel. Dat is een goed teken. Tegenover deze lange track staat ook het feit van de aanwezigheid van korte experimentele niemendalletjes als ‘Release’ en ‘Fresh Waves Blast’, welke als zappen op een tv overkomt, en ‘Yucky’.

Titeltrack ‘Lovely Mutant Cauliflower’ is misschien wel het beste voorbeeld van waar This Frilly Ape voor staat. De muziek is rauw, alsof het haast lo-fi is opgenomen, bevalt vocalen die doen denken aan de Red Hot Chili Peppers in de tijden dat Mother’s Milk nog niet uit was en de overdrive overstuurt het geheel op een prettige wijze. In dat kader zou This Frilly Ape ook zo in de underground scène van het Gentse in België kunnen hebben gepast. ‘Radioactive Wreck’ past zich daar ook al fluitend bij aan.

Het siert mensen als al het initiatief tot een release volledig in eigen hand wordt gehouden. Tevens siert het mensen als ze anders durven te handelen dan het gros van deze aardbewoners doet. In This Frilly Ape worden die twee verenigt. Lovely Mutant Cauliflower staat voor de geslaagde kunst van het experimenteren.