Throatsnapper – About The Dead

België is een rijk land. Tenminste als het gaat om wielrennen, bieren en muziek. Blijkbaar is de Belgische grond zeer vruchtbaar voor allerlei bands. Van rock tot de extremen der metal. Logische dat nieuw talent veelvuldig boven komt drijven. Het Antwerpse Throatsnapper is daar een voorbeeld van. Dit viertal bracht in 2015 een EP uit, maar staat nu voor de release van haar eerste langspeler. About The Dead komt uit via Consouling Sounds.

Throatsnapper moet gezien worden als de obscure liefdesbaby van de heer sludge en vrouwe doom, verwekt in de donkere krochten van een verlaten kasteel. Waarschijnlijk heeft men dan een idee waar Throatsnapper zich bevindt. Het viertal opent in ‘Another Way’ nog op een wijze waarbij de sludge en doom elkaar aan eensgezinde partners afwisselen. ‘From Wood To Gallows’ is al meer een synthese van beide. Het op trage tempo headbangen bij de stuwende riffs is haast een must. Hoewel er af en toe wel een krijs te horen is, is het instrumentale werk dat Throatsnapper hier voorschotelt hetgeen dat de show steelt.

Het zijn maar zes tracks die de tracklist van About The Dead sieren. Echter, de songs zijn niet van korte aard, waardoor er genoeg minuten aan muziek te beleven valt. Een bijzondere track is de afsluiter van de schijf. In tegenstelling tot de eerste vijf heeft deze een Nederlandstalige titel en passeert deze de grens van de zeven minuten. Deze ‘Dodenmars’ is een perfecte afsluitende mars van een donkere, intense plaat. Het gestage tempo dreunt op de trommelvliezen alsof er daadwerkelijk een mars van de niet meer levenden plaats vindt. Ondanks het ritme is er nog wel genoeg oog voor melodie. Dat is iets wat Throatsnapper de gehele plaat lang goed laat horen. Die balans heeft de band goed voor elkaar.

Throatsnapper laat met hun eerste langspeler horen dat België eens te meer uit een zeer volle vijver met talent kan vissen. Donker, diep en heel intens gaan deze heren te werk. About The Dead eert de doom en sludge op een fascinerende wijze.