Tokso – Fyrsta Morginn – Music For Voluspa

De Noorse geschiedenis is rijk aan verhalen. De verhalen zijn tegenwoordig soms moeilijk voor te stellen, omdat het wereldbeeld van de mensen van bijvoorbeeld duizend jaar geleden totaal anders was dan die van de dag van vandaag. Het verhaal van Voluspa is een soort scheppingsverhaal. Dat verhaal is leidend op de nieuwe plaat van de Noorse Anne Hytta met haar band Tokso. Via Heilo bracht die groep onlangs Fyrsta Morginn – Music For Voluspa uit.

Om de plaat goed te begrijpen moet in acht worden genomen dat Tokso een kwartet is met louter strijkers. Daarin geldt dat niet alle instrumenten bekend zijn bij het grote publiek. De enige Griek uit de groep speelt dan ook een strijkinstrument dat zijn oorsprong op Kreta vindt. Tel daarbij op dat het brein van deze groep, Anne Hytta, zelf op een Hardangerviool speelt en men snapt dat de sound elementen bevat die onderscheidend zijn. Dat komt in het lange ‘Ferin Noran’ pas echt goed naar voren. De eerste twee tracks hebben heel rustig een basis weggelegd, maar in deze bijna negen minuten durende track komen ineens vele facetten van Tokso naar voren. Zowel bombastische folk als ingetogen met jazz flirtende muziek zijn te vinden in deze compositie.

Het verhaal van Voluspa wordt in dertien tracks verteld. Samen genereren zij meer dan vijftig minuten aan muziek. Daarbij valt op dat de rustige kant van Tokso in de eerste twee nummers misschien wennen was, waardoor men in ‘Ferin Noran’ er pas echt goed in komt, maar dat die rustige kant ook een mooie kracht is van Tokso. ‘Sorgartimi’ laat dat goed horen. De verschillende melodieën komen dan sterk naar voren. Dat is bijvoorbeeld ook goed te horen in het een na laatste hoofdstuk van dit verhaal, ‘Sortnar Sol’.

Fyrsta Morginn – Music For Voluspa is een mooie plaat geworden waarop Anne Hytte met haar ensemble Tokso laat horen dat strijkers meer kunnen dan in een orkest dienend zijn. Juist het verrassende instrumentarium en het speelse, verhalende samenspel, maakt deze schijf interessant.