Tool – Fear Inoculum

Natuurlijk is het de meest besproken plaat van de afgelopen jaren. Een enkeling had het geluk om naar Berlijn te mogen reizen om de schijf te beluisteren. Anderen, zoals de ondergetekende, moesten wachten tot de schijf fysiek op de deurmat lag. Voordeel: alle zeven nummers kunnen zo beluisterd worden, waar er in Berlijn naar het lijkt maar vijf nummers zijn gespeeld. Tevens is de package al een reden om deze release fysiek te willen hebben. Het gaat natuurlijk over Fear Inoculum van Tool.

De eerste langspeler sinds het bewierookte 10.000 Days uit 2006 is inmiddels een feit. Vooraf konden ‘Descending’, ‘Invincible’, welke beide live al werden gespeeld, en ‘Fear Inoculum’ al worden gehoord, terwijl ook ‘Chocolate Chip Trip’ live hier en daar zijn opwachting in de setlijst heeft gemaakt. Ondanks dat het product zo streng beveiligd is geweest, waren de voortekenen al goed. Wat live werd gespeeld, viel in de smaak en de enige vooruitgeschoven single, ‘Fear Inoculum’, liet al horen dat Tool nog steeds even onnavolgbaar groots bezig was. De opbouw van het meer dan tien minuten durende nummer is dan ook om van te smullen.

Nu het hele gebeuren fysiek op tafel ligt, is het direct te bestempelen als bewonderingswaardig. Als het hoesje van het pakket wordt opgeklapt, dan vindt men een uitgebreid boekje met naast de fabelachtige artwork ook de lyrics van de tracks met tekst. Als de andere kant ook wordt opgeklapt, de kant met de CD erin, wordt het 4” beeldscherm ook zichtbaar. Daar gaat direct een nummer spelen, voorzien van videoclip. De ingebouwde speakers geven verrassend goed geluid. Maar eigenlijk is dat ook weer niet verrassend bij Tool. Alles is tot in de puntjes verzorgd.

De digitale versie van Fear Inoculum  bevat nog drie tracks waarvoor de ruimte op de CD te gering was. ‘Litanie Contre La Peur’, ‘Legion Inoculant’ en ‘Mockingbeat’ hebben naast het ontbreken op de CD ook gemeen dat ze allen instrumentaal zijn. De soms hallucinerende vocalen van Maynard James Keenan moeten daar dus gemist worden.

Hoe kan het ook anders dat het geluid van Fear Inoculum uitermate goed verzorgd is. Tool is een band waarbij het geluid ten alle tijden beter dan perfect moet zijn. Dat is hier ook het geval. De strakke ritmes en de breaks in ‘Invincible’ onderstrepen dat. Hetzelfde geldt voor de manier hoe de gitaar in ‘Pneuma’ is weggelegd en hoe de gestage opbouw in ‘Descending’ langzaam steeds meer noten toelaat. Tot en met de stilte die valt na ‘7empest’ is het indrukwekkend.

Voor sommige platen en bands is het makkelijk in superlatieven te praten. Voor sommigen geldt dat superlatieven nog niet eens een fractie van het gevoel verwoorden. Bij Fear Inoculum van Tool is dat het geval. Woorden zijn slechts een beperking. Dit is veel grootser.