Tragacanth – The Journey Of A Man

Wie denkt aan Pest Records, zal voornamelijk denken aan bands uit het oosten van Europa. Verrassenderwijs kwam er aan het eind van vorig jaar een plaat uit van een band die niet uit die contreien komt: Tragacanth. Dat is een band die zijn oorsprong vindt in het midden van Nederland. Via Pest Records kwamen zij met The Journey Of A Man, wat hun tweede langspeler uit hun carrière betekende.

Muzikaal laat Tragacanth horen dat de zij goed hebben geluisterd naar de extremen in de metal. Zowel de black als death metal laten hun sporen na in de muziek, maar de progressieve invloeden zijn ook duidelijk merkbaar. Opener ‘Survival: Stagnate Reality’ laat dat in de bridge goed horen. De geniale baslijnen in de toch over het algemeen genomen brute muziek van Tragacanth zorgen ervoor dat men ook associaties met Obscura kan maken. Neem alleen al de instrumentale passage tegen het eind van het genoemde nummer. Hoe de bassist – Mark Oosterbaan, hij moet genoemd worden! – daar met de gitaar meegaat, is exemplarisch voor zijn grootse spel op deze plaat. Het moet gek zijn als hij niet op een meesterlijke fretloze basgitaar speelt.

De symfonische kant van Tragacanth zorgt ook voor een onderscheidende factor in de muziek. Hierdoor wordt het lange ‘Denial: They Are Mistaken’ op subtiele wijze naar extra gelaagdheid getrokken, welke juist door de mate waarin het geplaatst is, pas echt van meerwaarde is: niet too much en niet te bescheiden.

Op The Journey Of A Man staan in het totaal  negen nummers. Samen vertellen zij het verhaal vanaf het overleven, via een depressie en lijden naar uiteindelijk de dood. Dat alles gebeurt in ruim tweeënvijftig minuten. Daarvan neemt ‘Depression: Waning Light’ met zijn bijna negen minuten het grootste deel in beslag. Hier komt overigens de Roemeense Manuela Marchis vocale ondersteuning brengen. Dat doet Rik van Schaaik in ‘Bargaining: Will You Answer Me’ ook.

Tragacanth laat op The Journey Of A Man horen dat zij niet alleen de vele facetten van de snoeiharde metal in de vingers hebben, de leden late nook horen dat zij technisch zeer onderlegd zijn, oog hebben voor songwriting en concept en dat men oor heeft voor een goede sound. Wat wilt men nog meer?