Trond Kallevag Hansen – Bedehus & Hawaii

Trond Kallevag Hansen is een Noorse gitarist. Hij staat bekend om het feit dat hij zijn instrumentale muziek niet laat afhangen van louter één genre. Hij bewandelt het pad waar zowel de country, folk als jazz ervaren kunnen worden. Via Hubro komt hij met de langspeler Bedehus & Hawaii.

Eigenlijk kan men de plaat het best omschrijven alsof men zit te genieten van een rustig uitzicht vanuit een luxe fauteuil is een voortreffelijk restaurant waar een slok rode wijn wordt genuttigd tussen de smaakvolle amuse en het warme voorgerecht. Die sfeer, die rust en vooral, dat genot is wat men ervaart als men op muzikale reis gaat op Bedehus & Hawaii. De lichte muziek kabbelt heerlijk voort op het rustieke gitaarspel van Trond Kallevag Hansen. Men krijgt, onder andere in ‘Kappellet’, het idee dat hij alles zittend, een beetje onderuit gezakt, speelt. Samen met zijn gastmuzikanten leidt hij de luisteraar als een voortreffelijke gids. Hij gebruikt tijdens deze reis geen woorden, maar muziek.

De negen nummers, samen goed voor zesendertig minuten aan muziek, hebben als overall kenmerk dat de rust zegeviert en dat de tokkelende gitaar leidend is. De sfeer blijft ook redelijk hetzelfde, al is ‘Bedehus Og Hawaii’, welke de langste track van de plaat is, door de rol van de contrabassist wel iets mysterieuzer dan bijvoorbeeld ‘Flukt’. Dat komt misschien ook doordat er in dat eerst genoemde nummer meer de ruimte wordt genomen om muzikaal om elkaar heen te dansen. De muzikanten benutten die ruimte op een mooie manier.

Soms is het wegdromen bij een plaat een signaal van hoe goed een album in elkaar zit. Dat is iets dat opgaat bij het instrumentale juweeltje van Trond Kallevag Hansen. Bedehus & Hawaii. Stilte, liggen, en wegdromen.