Black Star Riders – Another State of Grace

De afgelopen jaren hebben de Black Star Riders laten horen dat hun hardrock aan de hoogste kwaliteitseisen voldoet. Dat is ook niet gek, wetende dat onder andere Thin Lizzy’s Ricky Warwick de band heeft opgericht. Ondanks dat de band pas in 2012 is opgericht, komt het gezelschap nu met Another State Of Grace. Deze langspeler is hun vierde plaat en komt uit via Nuclear Blast.

Even voor degene die het verhaal heeft gemist: toen de leden van Thin Lizzy klaar waren om nieuw materiaal op te nemen, deed men dit niet onder de naam Thin Lizzy. Juist, dat deed de groep onder de noemer Black Star Riders. Het maken van nieuwe muziek smaakte naar meer. Inmiddels zijn er wel wat wisselingen in de line-up geweest, maar Ricky Warwick en Scott Gorham zijn er nog steeds bij betrokken. De muziek klinkt dan ook gewoon als het verlengstuk van Thin Lizzy. ‘Tonight The Moonlight Let Me Down’, waarmee Black Star Riders, en ‘Another State Of Grace’ laten gelijk horen dat de band nog steeds aan die hoge kwaliteitseisen voldoet. De eerst genoemde verrast direct met een rol voor de saxofoon, terwijl in de titeltrack de Ierse folk ook nog een kleine rol toebedeeld krijgt. Hulde hiervoor.

De tien nummers op Another State Of Grace, welke samen iets minder dan veertig minuten aan muziek genereren, laten horen dat Black Star Riders de balans tussen catchy vocalen en melodieuze gitaarpartijen nog steeds weet te vinden. Het ietwat moderne ‘SoldIer In The Getto’ en de ballade ‘Why Do You Love Your Guns’ onderstrepen het gevarieerde karakter van deze langspeler, wat het luisteren ernaar erg aangenaam maakt.

Misschien wordt het soms wel vergeten, maar de kern van deze groep draait al langer in de muziekwereld meedraait dan de gemiddelde Nederlander op deze aardkloot rondloopt – de gemiddelde leeftijd ligt iets boven de veertig, voor hen die dat willen weten. Wie na al die jaren nog met zo’n kwalitatief hoogstaande hardrockplaat weet te komen, kan zeggen dat het bloed een en al gevuld is met hardrock.