High Inquisitor Woe – The Taint

Als je met twee man bent, ben je beperkt in je kunnen. Je kunt dan wel een gave EP opnemen, maar live spelen is dan nog wat anders. Daar liepen de heren van High Inquisitor Woe ook tegenaan. Daarom werden er leden aan de groep toegevoegd. Dat resulteerde ook in de eerste langspeler van deze Belgen, welke eerder dit jaar uit kwam. The Taint is een release die geheel in eigen beheer tot stand is gekomen.

High Inquisitor Woe moet worden gezocht in de hoek waar Black Sabbath ligt te slapen, Candlemass zich over een zwaar hoofdstuk buigt en Sleep toezicht houdt. Daartussen bevindt zich deze Belgische formatie, waar ook Saille-bassist Dennie bij betrokken is. Opener ‘Stallions Of Doom’ geldt als een mooie opmaat. De doom wordt hier en daar afgewisseld met passages waar meer tempo in zit. De opbouw daarin laat horen dat deze heren weten hoe een pakkend nummer geschreven moet worden. Misschien zijn de vocalen in het begin even wennen – mysterieus zijn ze zeker, wat passend is aan het genre -, de gitaarsolo’s zorgen dat de misschien twijfelende luisteraar definitief om is.

High Inquisitor Woe heeft voor deze langspeler acht tracks voor de luisteraar in petto. Inherent aan het genre, kan worden gesteld dat men over het algemeen ruim de tijd neemt voor de nummers. Een speelduur van net geen uur mag dan ook geen verrassing zijn. ‘Kehaar’ is een goed voorbeeld van waarom The Taint  een boeiende plaat is. De sfeer die daar ronddwaalt, kan worden vergeleken met een mystieke samenzwering van een geheim genootschap in een donker bos rondom een grote tafel waar men op gaat in een dimensie die voor niet-leden niet te begrijpen valt. Kortom, doom pur sang. Als er in ‘Beyond Visible Light’ dan ook nog ruimte is voor akoestische klanken, snapt men ook dat High Inquisitor Woe geen eentonige band is.

Als men een band nog niet kent, dan is het zaak om de band ook de kans te geven om te overtuigen. Bij High Inquisitor Woe geldt dat de band niet heel lang nodig heeft om te overtuigen, om dit vervolgens de gehele plaat vast te houden. The Taint ademt aan alle kanten doom.