Ufomammut – Crookhead EP

Als het om rijkdom uit Piemonte, Italië, gaat en het gaat niet over de prachtige barolo’s of barbera d’asti’s, dan moet het wel over Ufomammut gaan. Oké, natuurlijk worden hier een paar schoonheden als Turijn en Fausto Coppi niet opgesomd, maar feit is wel dat Ufomammut de rijkdom is voor iedereen die van log en zwaar houdt. Die band heeft nu goed nieuws, want Ufomammut heeft middel Crookhead een nieuwe EP. Die verschijnt via Supernatural Cat.

Ufomammut

Het verhaal van Ufomammut begint aan het eind van de vorige eeuw en van die line-up is tweederde nog steeds actief in deze meesters van de sludgy doom. Sinds 2021 is Levre degene die de taak had oer-lid Vita achter de drumkit te vervangen. Het in 2022 verschenen Fenice bleek dat de keuze voor Levre een goede zet was.

Crookhead EP

Nu is er die nieuwe EP, welke drie tracks telt. De release start met de titeltrack, die over de acht minuten reikt en na zeven minuten zowaar nog even gaat versnellen. Weet wel dat hier de laagtes van de speakers getest worden. De brommende bas is überlaag te noemen, iets wat de grondvesten van elk huis zal doen trillen als het volume vol open gaat. De keuze hier voor filmische passages als vocalen, geeft een bijzondere wending aan dit machtige epos.

‘Supernova’ is vervolgens met ruim vijf minuten een stuk korter te noemen, maar wel ruim langer dan afsluiter ‘Vibrhate’. Die track haalt de vier minuten bij lange na niet. Op die manier zorgt Ufomammut op Crookhead wel voor een beleving van verschillende dimensies van hun muziek, want de songs zijn, zonder aan signatuur te verliezen, anders van inrichting en karakter.

Ufomammut weet met de drie tracks op Crookhead de liefhebber van zware, logge doom te presenteren op een drietal manieren om murw gebeukt te worden. Alleen hen die het zompige van de doom adoreert, zal kwijlend genieten van de rijkdom van deze Italianen.

Ufomammut - Crookhead EP

Tracklist Crookhead EP

1. Crookhead