Unaussprechlichen Kulten – Häxan Sabaoth

Aannames worden er in deze wereld maar al te vaak en veel te vrijelijk gemaakt. Daardoor worden vele misverstanden de wereld in geholpen. Daarom direct een belangrijk feit over Unaussprechlichen Kulten, want die band is, in tegenstelling tot wat men misschien achter deze naam zou verwachten, een Chileense band. Die band, Unaussprechlichen Kulten dus, komt via Iron Bonehead Productions met Häxan Sabaoth.

Unaussprechlichen Kulten

Waarom Unaussprechlichen Kulten zo heet, is af te leiden aan de liefde voor H.P. Lovecraft. Of althans, de liefde voor het werk daarvan. Het is namelijk de titel van een van de boeken. Onder die naam speelt deze band al sinds het eind van de vorige eeuw, opererend vanuit de Chileense hoofdstad Santiago.

Häxan Sabaoth

Häxan Sabaoth wordt alweer de zesde langspeler van Unaussprechlichen Kulten. Het is de opvolger van het uit 2019 komende Teufelsbücher. Afgelopen jaar slingerde dit drietal nog wel een liveplaat de wereld in. Op Häxan Sabaoth schotelt Unaussprechlichen Kulten de liefhebber zeven nieuwe nummers voor. Samen zijn die goed voor iets meer dan veertig minuten aan muziek. Leuk detail is dat de plaat wordt afgesloten met ‘Der Teufelsbücher’, wat niet alleen met ruim acht minuten de langste track van deze release is, maar ook zo’n beetje de titeltrack van de vorige plaat, waar geen nummer met deze titel prijkte. Dat is iets wat bij deze band hoort, want op Teufelsbücher stond ook een song die naar de vorige plaat heette. Een nieuwe traditie is dus geboren, want daarvoor deed men dat nog niet.

Muzikaal is het death metal dat de klok slaat bij Unaussprechlichen Kulten. Daarmee is de groep wel echt in de ‘80’s blijven hangen, zowel qua songs als sound. Dat betekent dus dat men regelmatig met gierend gitaarwerk komt om de heavy riffs even te onderbreken. De zware grunt maakt op dat soort momenten ook wat ruimte. ‘Our Almighty Chthonic Lords’ is daar een goed voorbeeld van.

Deze Chilenen schotelen met hun muziek een portie cult voor. Tussen al het over-geproduceerde materiaal van de huidige tijd, knalt Unaussprechlichen Kulten met Häxan Sabaoth er een duistere plaat in met kille, old school death metal sferen. Liefhebbers zijn dus gewaarschuwd, want grote oplages zijn er niet.

Unaussprechlichen Kulten - Häxan Sabaoth

Tracklist Häxan Sabaoth

01 Lamia Sucuba 5:39