tAKiDA – The Agony Flame

De Zweedse band Takida, ook wel gestylisht als tAKiDA, geldt als een rockband die al lang in het wereldje meedraait. Dat deze groep een ongekende populariteit in onder andere hun thuisland maar ook Duitsland kent, heeft er misschien aan bijgedragen dat de band nu bij Napalm Records terecht is gekomen. Via die platenmaatschappij komt Takida dan ook met The Agony Flame.

Takida

Het was aan het eind van de vorige eeuw dat de basis werd gelegd voor deze band, maar toch was het tot 2006 wachten totdat de debuutplaat uitkwam. Voor hen die het niet weten, Takida is ook de band van Chris Rehn. Ja, dat is dezelfde als die met ex-Cradle Of Filth-icoon Sarah Jezebel Deva Torn Between Two Worlds vormt. In Takida is hij de man achter de bas-, gitaar- en keyboardpartijen, terwijl ook de arrangementen en de geprogrammeerde elementen in de sound van zijn hand zijn. Een andere belangrijke kracht in Takida is vocalist Robert Pettersson.

The Agony Flame

Het is voor de fans drie jaar wachten geweest op een nieuwe langspeler van Takida. The Agony Flame volgt Falling From Fame op, welke dus in 2021 is uitgekomen. De nieuwe studioplaat telt elf tracks waarvan er geen onder de drie minuten duikt of vijf of meer minuten bestrijkt. In dat opzicht kan gesteld worden dat deze band elke track radiovriendelijk heeft ingedeeld qua tijd. Tevens het heugelijke feit dat deze rockers het doen zonder niet veel zeggende intro- of intermezzotracks.

Dat deze band doordrenkt is van de ervaring doet het geheel ook goed. De rock is namelijk op een veelzijdige manier ingericht. Er is genoeg aandacht voor alle aspecten van de rock, waarbij ook de toetsen een belangrijke rol vertegenwoordigen. Zeker als het wat rustiger aan gedaan wordt, zoals in ‘Sacred Spell’ en ‘Your Blood Awaits You’. Dat zorgt er ook voor dat de stevigere tracks ook als nog vlammender uit de verf komen. ‘In Time’ is daar een voorbeeld van. Tracks als deze liggen ook goed in het gehoor en zijn makkelijk op te pikken. Die toegankelijkheid is misschien wel de grootste troef van dit gezelschap.

Takida heeft met The Agony Flame een album dat vooral onderstreept dat zij de rock in de breedte beheersen. Waar dat een kracht is, kan dat in sommige ogen ook een manco zijn, omdat het misschien wat algemeen is. Echter, wie het als kracht zal zien, ervaart pas echt hoe sterk dit album is.

Takida - The Agony Flame

Tracklist The Agony Flame

1. Third strike