Victoria K – Essentia

Als je als artiest al jaren bezig bent, is het raar om juist nu in deze tijden je eerste langspeler moet zien verschijnen. Dat geldt voor het Australische Victoria K. Die band, welke voorheen een solo-project van de vocaliste met dezelfde naam was, heeft namelijk in Essentia de eerste langspeler uit haar carrière klaar. Die komt uit via Rockshots Records.

Victoria K is gestart in 2016. Haar eerste twee singles zorgden ervoor dat vele ogen op haar gericht werden. In Australië deelde ze dan ook al het podium met onder andere Eiluveitie. Het project transformeerde echter tot een band, waarbij iedereen ook zijn eigen inbreng heeft. Eén van die leden is Shen Vengeance, die nog gekend kan worden van zijn werk in Ne Obliviscaris. Hij voorziet Victoria K ook in een aantal tracks van een donkere, mannelijke tegenpool op het gebied van de vocalen.

Op Essentia zijn tien tracks te vinden. Daarbij valt het op dat haar doorbraaksingle ‘Monster’ niet opgenomen is in de tracklist en dat haar tweede single, ‘Lacuna’, in een albumversie wel op de plaat te vinden is. In drie tracks zingt de eerder al aangehaalde Shen Vengeance mee en in ‘Shroud Of Solitude’ komt Michalina Malisz Victoria K ondersteunen. Haar kennen we van Eiluveitie. Malisz bespeelt in deze track de hurdy gurdy.

De muziek van Victoria laat zich het best omschrijven als een mooie mix van rock en metal in de lijn van Evanescence met hier en daar een vleugje Within Tempation en Lacuna Coil. Het valt op dat Victoria het aandurft om de drums flink aan te laten zetten, zoals in ‘Forsaken’. Het dubbele basswerk zal de metalhead goed stemmen. Doordat zij zelf met haar heldere stem leidend blijft, blijft de muziek ook toegankelijk, ondanks de brute vocalen die Vengeance in de strijd gooit.

Victoria K laat op Essentia horen dat er ook oog is voor detail. Dat valt bijvoorbeeld te horen in ‘Freaks’. De frivoliteiten in deze kortste track van de plaat laten horen dat men weet hoe een nummer meer glans gegeven moet worden. Dat gebeurt natuurlijk vaker in deze hoek van de muziek, maar het moet maar wel gedaan worden.

Nadat de twee singles van succes hebben gebracht, zal Essentia ongetwijfeld deze groep naar een nog hoger plan weten te tillen. De liefhebbers van female fronted rock en metal zullen hierbij gebroederlijk samenkomen.