Voivod – Lost Machine – Live

De naam Voivod zal bij de metalhead direct een lach op het gezicht toveren, terwijl het grote publiek de naam wel heeft gehoord, maar geen idee heeft waar de band voor staat. De band stond kwam opzetten in het tijdperk dat men net ‘thrash’ kon spellen. Juist doordat men nooit echt het commerciële succes behaalde wat generatiegenoten van Slayer en Metallica wel behaalde, maken deze heren de metalhead blij. De band is nog steeds alive and kickin’. Via Century Media komt Voivod met Lost Machine – Live.

Voivod

Even kort voor de mensen die toch nog denken: ‘Voivod?’ Deze van origine thrash metal band komt uit Canada. Misschien is dat ook gelijk de reden waarom men wel vele releases heeft zien verschijnen via grote platenmaatschappijen, op de grootste festivals speelde, maar toch ook iets bescheidens heeft behouden. Voivod is door de jaren heen geen thrash metal band pur sang gebleken. Deze heren houden niet alleen van lekker rauwe muziek, ze durven ook het experiment binnen de muziek aan te gaan. Sommige momenten in hun rijke carrière neigden dan ook meer naar de progressieve kant van de metal.

Lost Machine – Live

Zoals de titel van deze plaat al doet vermoeden, is Lost Machine – Live een liveplaat van Voivod. In tijden waarin liveshows door corona haast onmogelijk zijn, is het de zoveelste band die daarom een show op plaat uitbrengt. In dat opzicht moet men met deze dertien tracks tellende liveplaat van sterke huizen komen om tegen de moordende concurrentie op te kunnen boksen.

De show die Voivod gebruikt voor deze release is opgenomen in de zomer van 2019 in Quebec. Dat is ruim voordat men in de wereld over Covid-19 ging praten en toen The Wake hot was. Die plaat was in 2018 verschenen. Het is dan ook niet gek dat Voivod hier vier tracks van speelt. Het sterke ‘Iconspiracy’ kan als exemplarisch worden gezien voor de ontwikkeling van Voivod. Hier laat het viertal horen de progressieve metal op hoog niveau te kunnen spelen, de thrash er een beetje in te houden en toch metal blijft. Voivod anno nu ten top.

De fans van de begindagen zullen zich wel afvragen of Voivod ook teruggrijpt naar de jaren ’80. Ja. Van hun debuutplaat speelt Voivod de track waar de band haar naam aan ontleent. Enig speurwerk laat wel blijken dat dit niet de afsluiter van de show destijds was, maar nu wel van de plaat.

Pink Floyd

De show in Quebec werd toen afgesloten met een obscure klassieker van Pink Floyd. Voivod brengt namelijk ‘Astronomy Domine’ in een voortreffelijke versie. Voivod blijft Voivod maar eert ook nog het Syd Barrett-tijdperk van Pink Floyd. Een meesterlijke zet die ook goed uitpakt. Tevens staat ook dit voor de progressieve insteek bij de band.

In tijden dat, zoals aangehaald is, de concurrentie qua liveplaten groot is, komt Voivod met een release die zeker een plaatsje in de spotlight verdient. Voivod laat op Lost Machine – Live horen dat ze niet alleen haar eigen muziek op een voetstuk plaatst, maar ook dat van Pink Floyd. Een warme, veelzijdige liveplaat voor onder de kerstboom.

Voivod - Lost Machine Live

Tracklist Lost Machine – Live

1. Post Society