Zombi – 2020

Hoe noem je een plaat die in 2020 uitkomt? Daar kan een band heel lang over nadenken, maar deze kan natuurlijk ook een makkelijker element pakken voor dat album. De Amerikaanse band Zombi komt dan ook met een album dat simpelweg 2020 heet. Die schijf verschijnt via Relapse Records.

Relapse Records staat toch vooral bekend als een label waar de zwaardere vormen van de metal een plekje weten te vinden. Zombi is echter een band die al jaren via die platenmaatschappij de releases uitbrengt. Sterker nog, al vanaf Cosmos, wat de eerste langspeler van Zombi is, zit men bij Relapse Records.

Zombi

Zombi is dan ook een vreemde eend in de bijt. De band is niet alleen qua stijl een groep als geen andere, de samenstelling is ook bijzonder. Voor hen die geniale platen als Spirit Animal en Escape Velocity hebben gemist: Zombi is een duo. Steve Moore is verantwoordelijk voor alles wat geen drums zijn en A.E. Paterra doet dan weer alles wat wel met drums te maken heeft. Dat is Zombi. Een samenwerking die al jaren de mensheid voorziet van trippy, rockende, instrumentale muziek.

2020

De nieuwe plaat is daarin niet anders. Zombi heeft het niet nodig om vocalen te plaatsen bij de songs. De melodie en de stuwende ritmes zíjn de muziek. Daar draait het om. Zombi is op 2020 net als vanouds een reis en niet gewoon een album. Die reis begint bij ‘Breakthrough & Conquer’. Sferisch weet de band te laveren tussen vele aan de rock verwante stijlen. Wie flarden van de progressieve rock hoort, krijgt gelijk. Wie stoner hoort, krijgt ook gelijk. Dat laatst genoemde genre komt in ‘Earthscraper’ door het stuwende ritme ook sterk boven drijven.

De vraag is bij een instrumentale band altijd: gaat het niet vervelen? Nee. Bij Zombi niet. De kracht van deze Amerikanen zit hem in het feit dat Zombi op 2020 wederom laat horen dat nummers niet te lang hoeven te duren en dat afwisseling een gouden troef is. Die afwisseling is groot, maar de overduidelijke handtekening blijft. Daardoor blijft de luisteraar in een flow zitten. ‘No Damage’ is compleet anders dan ‘XYZT’, maar toch passen ze perfect na elkaar. Dat komt door die flow.

Deze acht tracks zorgen ervoor dat Zombi een uniek plek blijft innemen in de muziekwereld. Voor de ondergetekende geldt dat Spirit Animal destijds één van de eerste platen was die fysiek op de deurmat viel om te recenseren. Vanaf dat moment is de interesse in Zombi ontstaan. Met 2020 zorgt Zombi ervoor dat die fascinerende muzikale reis weer doorgaat.

Zombi 2020 Relapse Records Cover

Tracklist

1. Breakthrough & Conquer