Delain – Hunter’s Moon EP

De Nederlandse symfonische metalband Delain heeft geen introductie meer nodig. Charlotte Wessels en haar kompanen hebben de afgelopen jaren zich met veel overtuiging opgeworpen als een van de visitekaartjes voor de Nederlandse metalscène. Daarbij combineert de band zowel goede studioplaten met daverende liveshows. Die combinatie komt op de nieuwe EP ook samen. De EP Hunter’s Moon verschijnt via Napalm Records.

Het eerste deel van Hunter’s Moon bestaat uit vier nieuwe studiotracks. Opener ‘Masters Of Destiny’ lijkt wat zwevender, terwijl ‘Hunter’s Moon’ een track is die als exemplarisch voor Delain kan worden bestempeld. ‘The Silence Is Mine’, welke is geschreven door gitarist Timo Somers’, zet de gitaar meer op de voorgrond en heeft ook nog een mysterieus karakter. ‘Art Kills’ komt van de hand van de andere gitarist in Delain: Merel Bechtold. Hierin is het spel tussen de rauwe mannelijke vocalen en de verfijnde vrouwelijke vocalen goed te horen. Overigens zijn deze vier tracks ook de eerste studionummers met drummer Joey de Boer in de gelederen.

De livetracks op Hunter’s Moon zorgen ervoor dat het predikaat EP misschien te denigrerend is voor deze release. De tien livenummers, die in de uitgebreide versie ook nog op de Blu-Ray te zien zijn, brengen het totaal van deze release op veertien tracks. De nummers, opgenomen in de TivoliVredenburg te Utrecht, laten Delain op zijn best horen. ‘Hands Of Gold’ glanst nog meer dan normaal door de gastbijdrage van George Oosthoek. Later in die set komt Nightwishs Marco Hietala bij maar liefst zes tracks meedoen. Wie Delain kent, weet dat ze zelf live al erg sterk zijn, wat ook in het ingetogen ‘Scarlet’ blijkt. Deze bijdrages vormen de kers op de toch al heerlijke taart.

De EP Hunter’s Moon viert Delain zoals men de band kent: krachtig vanuit de studio én op het podium. Als dit het voorproefje voor de nieuwe studioplaat is, dan zullen de verwachtingen hooggespannen gaan zijn.