Memoriam – Requiem For Mankind

Opgericht in 2016 en sindsdien al drie demo’s en twee langspelers uitgebracht: Memoriam. Deze Britse band vol ervaren muzikanten kan dus niet worden verweten dat ze weinig uitbrengen. Integendeel. De derde langspeler staat al voor de deur. Via Nuclear Blast komt het viertal met Requiem For Mankind.

De tien nummers op deze schijf duren samen bijna vijftig minuten. Daarbij geldt bij Memoriam dat de tracks nergens te kort of te lang van aard zijn. Het bal der death metal op Requiem For Mankind wordt geopend met ‘Shell Shpck’. Dit nummer, welke met zijn vijf minuten en negenenveertig secondes de langste van de plaat is, laat gelijk goed horen waar Memoriam voor staat: sterke death metal die het genre eert zonder te flirten met vernieuwingen. Wat Memoriam doet, doet het goed. Dit is dan ook niet anders dan op de voorgangers van deze release.

Deze Britten, waarvan de leden onder andere in Bolt Thrower en Benedection hebben gezeten, zijn echt doorgewinterde muzikanten. Misschien kiezen ze dan soms ook wel te veel het pad van de bekende death metal. Echter, wie de tien tracks hoort, zal daar niet om malen want het klopt aan alle kanten. ‘Undefeated’ en ‘Requiem For Mankind’ zijn daar goede voorbeelden van. De strakke drums, zware vocalen en strakke riffs maken regelmatig plaats  voor sterke melodieuze partijen. Daardoor gaat Requiem For Mankind ook niet vervelen. Hier komt de ervaring van de bandleden ook om de hoek kijken. Menig jonge band verzinkt in het geforceerd te proberen onderscheidend te zijn. Memoriam is juist onderscheidend door te doen waar ze goed in zijn: death metal!

De derde langspeler van Memoriam is voor de fans van de voorgaande releases geen verrassing qua muziek. Who cares!? De schijf klopt aan alle kanten. Wie niet mee gaat headbangen op Requiem For Mankind mankeert waarschijnlijk iets aan zijn oren.

Latest posts by Ralf W. (see all)