Ralph de Jongh – Live @ The Theatre

Onlangs kwam van de Nederlandse bluesartiest Ralph de Jongh de fenomenale release Quantum uit. Dat betekende vier schijven vol muzikaal plezier. De puurheid van Ralph de Jongh als artiest zijnde kwam daar ook sterk naar voren. Echter, Quantum is niet de enige release van deze productieveling. Via zijn eigen Ralph De Jongh Recordings heeft hij ook een liveplaat in petto: Live @ The Theatre.

Deze release, die één schijf telt welke op zijn beurt wel weer bomvol muziek staat, bevat de muziek van de show die is opgenomen in Van Beresteyn te Veendam. Er staan dertien nummers op. Samen zijn die goed voor iets meer dan vijfenzeventig minuten aan muziek. Daarom, een bomvolle schijf. Ralph de Jongh put daarbij uit zijn zeer rijke oeuvre. Samen met Nico Heilijgers en Marcel Walthof weet hij te imponeren. Dat is niet gek, want dat doet deze man altijd als hij op het podium staat. Het is misschien wel iets anders dan men verwacht. Met ‘Snatch It Back (Junior Wells)’ en ‘When The Time Is Right’ kiest hij ervoor om vanuit een rustige basis de show gestaag op te voeren. Zelfs als hij ingetogen lijkt te spelen is het geheel intens.

Eén track tijdens deze show is niet van zijn eigen hand. Tegen het eind van de show komt Ralph de Jongh ineens aanzetten met ‘Hey Joe’. De tradiotional die vooral door meestergitarist Jimi Hendrix bekend is geraakt bij het grote publiek wordt op indrukwekkende wijze vertolkt. Ook hier geldt dat er uiterst ingetogen wordt gestart. De kenmerkende loopjes uit de versie van Jimi Hendrix komen ook terug, maar dan geheel middels een eigen interpretatie van Ralph de Jongh. De ondersteuning van Nico en Marcel is hier ook uiterst goed getimed. Met daarna nog ‘Worm’ en ‘It’s All Right’ sluit Ralph de Jongh de show krachtig af.

Het staat buiten kijf dat Ralph de Jongh een zeer bijzondere, indrukwekkende rasmuzikant is. Daarom is het altijd fijn dat een liveplaat ook helemaal uit de verf komt. Niet elke artiest slaagt er namelijk in om de energie en sfeer mee de huiskamer in te krijgen. Live @ The Theatre is wederom een mooie toevoeging aan het rijke oeuvre van Ralph de Jongh.