to live among wolves – living.losing EP

Voor de duidelijkheid. Er zijn mensen tegenwoordig die actief zijn als schrijvend journalist die het niet zo nauw nemen met de regels van de taal. In deze review zal het ontbreken van hoofdletters misschien soms wenkbrauwen doen fronzen, maar het klopt. De Zeeuwse rockers van to live among wolves hebben het schijt aan regels en andere gebaande paden. Onlangs verscheen hun EP living.losing.
Op de release van to live among wolves staan vier nummers. Nog binnen het kwartier moet er opzoek gegaan worden naar de repeatknop van de installatie. Opener ‘Act 1: Death’ en het daarop volgende ‘Act 2: Alive’ laten perfect horen wat veel bands willen, maar wat er na werk in de studio niet meer uit komt: rauw zijn. Bij to live among wolves draait het in de door punk beïnvloede rock, of andersom, of als iemand een andere naam heeft, allemaal goed, om de essentie van muziek: je hart volgen. Enerzijds kan dat zijn door er met gestrekt been in te gaan en de luisteraar in de waan te laten dat hij echt bij de show aanwezig is, anderzijds kan dat ook gevoelig. ‘love.lost’ is daar dan het voorbeeld van. Hier komen ook At The Drive-In en Botch om de hoek kijken. Hier laten de gasten horen dat ze ook de kunde hebben om een nummer uiterst secuur op te bouwen. De krijs gaat tot op het bot. Tenminste, bij mensen met gevoel. Afsluiter ‘All Victims’ getuigt nog van de hardcore-achtige broederschap in de band. Samen brullen, vast in één microfoon, het tempo hier en daar opvoeren en dan hopelijk ook gewoon na de laatste noot alles kapot meppen. Die energie zit erin. De kunst van het opbouwen naar totale destructie als pure vorm van genot.
Normaal gesproken vinden aardschokken plaats in Groningen, maar to live among wolves zorgt weldegelijk voor een kleine aardverschuiving aan de andere kant van het land. De EP living.losing zorgt ervoor dat het Zeeuwse land laat horen meer te hebben dan gepolijste rock. Ongepolijste heerlijkheid.