Accept – Humanoid

‘Balls to The Wall’. ‘Fast As A Shark’. Zomaar twee tracks uit het collectieve geheugen van de metalhead die afkomstig zijn van Accept. De tijden zijn echter veranderd, de line-up, maar Accept is nog steeds op volle kracht aan het front van de heavy metal. Daarom komt Accept nu ook met Humanoid, de eerste release via Napalm Records.

Accept

Natuurlijk behoeft de band geen introductie meer, maar men moet wel beseffen dat de tijden van Udo Dirkschneider als vocalist, gitarist Jörg Fischer en bassist Peter Baltes vervlogen zijn. Waar Fischer er na de eerste reünie al de brui aan gaf, is Dirkschneider na de tweede reünie in 2005 ook niet meer betrokken bij Accept. Voor Baltes geldt dat Humanoid voorganger Too Mean To Die de eerste was zonder hem.

Daarmee kan gesteld worden dat Wolf Hoffmann het enige lid is dat vanaf het begin bij Accept betrokken is. De overige leden uit de huidige bezetting zijn er pas sinds ergens na de doorstart in 2009 bij betrokken geraakt. Frontman Mark Tornillo is sinds die comeback de vocalist en hij heeft inmiddels toch wel bewezen de kenmerkende snerpende vocalen goed in zijn strot te hebben.

Humanoid

Nu heeft Accept drie jaar na Too Mean To Die elf nieuwe tracks voor de fanaat van heavy metal in petto. Qua speelduur is het allemaal redelijk binnen dezelfde kaders, want alleen ‘Man Up’ gaat over de vijf minuten heen, terwijl het AC/DC-achtige ‘Straight Up Jack’ de enige is die de grens van de vier minuten niet haalt. Alle overige tracks zitten dus tussen de vier en vijf minuten als speelduur. Soms maakt dat de muziek van Accept wat voorspelbaar, maar anderzijds dat is ook hun kracht. Hierdoor worden nummers als ‘Humanoid’ en ‘The Reckoning’ makkelijk voor de liefhebber opgepakt. Datzelfde geldt ook voor het eerder al aangehaalde ‘Straight Up Jack’.

Qua energie en melodie zit het wat dat betreft ook goed, waardoor het ook makkelijk is om die songs in het hoofd te houden. Een goed voorbeeld daarvan is de opening van ‘Southside Of Hell’, de afsluiter van Humanoid. Daar weet Accept de luisteraar zelfs op galloperende ritmes te trakteren, terwijl ook het pompeuze van het genre niet vergeten wordt. Daarmee sluiten deze Duitsers de plaat sterk af.

Productie als troef

Er waren tijden dat Duitsers en Engelsen niet zo goed samen gingen, en in de sport is dat nog steeds met regelmaat zo, maar hier wordt het tegendeel bewezen. Humanoid is opgenomen in Engeland en daar heeft Accept het vertrouwen in de handen van Andy Sneap gelegd. Die man weet natuurlijk hoe de heavy metal en aanverwanten moet klinken. De heldere productie, waarbij bijvoorbeeld de gitaarsolo’s eruit spatten, maar ook niet te vol op de mix liggen, is dan ook een belangrijke troef in het succes van deze plaat.

Humanoid is een album dat gekwalificeerd kan worden als een plaat die typisch is voor Accept. Een knaller als ‘Balls To The Wall’ zit er niet meer in, maar juist daardoor is het een album dat in de breedte rockt. Heavy metal zoals heavy metal bedoeld is.

Accept - Humanoid

Tracklist Humanoid

1    Diving Into Sin