All For Metal – Legends

Als de naam All For Metal is, dan roept dat gelijk gedachtes op, veelal in clichés. De vraag is dan ook wat men kan verwachten van All For Metal. Het antwoord op die vraag is te vinden op hun eerste langspeler uit hun prille carrière. Dat album van All For Metal heet Legends en verschijnt via AFM Records.

All For Metal

De band bestaat uit muzikanten uit zowel Italië als Duitsland. Daarbij geldt dat de heavy metal bij allen stevig door de aderen stroomt. De groep is uitgegroeid tot een zestal, waarbij Tim Schmidt en Antonio Calanna de vocalisten zijn. Dat is dan ook de grote troef, of verrassing, in de line-up, want de rest is namelijk typisch metal. Kortom, twee gitaristen, een bassist en een drummer. Overigens kan Schmidt niet alleen gekend worden van zijn rol in Asenblut, maar ook van zijn fitnessbezigheden.

Legends

De trouwe volgers van de heavy metal zijn al bekend met een deel van de elf tracks op Legends, omdat All For Metal die al heeft uitbracht. De EP’s die de afgelopen zijn verschenen, bevatten namelijk zes tracks die hier op deze plaat ook te vinden zijn, maar dan wel in een andere volgorde. Neem daarbij ook mee dat ‘Prophecy Of Hope’ een spoken word is met daarin ook nog een knipoog naar Iron Maiden en men houdt nog vier echt nieuwe tracks over.

Waar daar Iron Maiden nog van invloed lijkt, krijgt een andere metalband ook een mooie ode. Het pakkende ‘The Day Of Hammerfall’ zou zomaar een pleidooi kunnen zijn voor een feestdag voor HammerFall. Echter wie luistert, blijkt dat het hier gaat over de Apocalyps. De samenwerking tussen beide zangers, waarbij de Italiaan Calanni de cleane vocalen op aanstekelijke manier vormgeeft, is hier ook duidelijk te horen. Dat zorgt ervoor dat de heavy metal van dit gezelschap makkelijk op te pakken is, iets wat ook duidelijk wordt in onder andere ‘Born In Valhalla’ en ‘Run’. De powerballad ‘Legends Never Die’, welke niks met de single van The Dark Side Of The Moon te maken heeft, sluit de plaat krachtig af.

Waar misschien aan het begin gedacht kon worden aan een persiflage op metal, blijkt All For Metal een project te zijn dat de heavy metal middels Legends op een overtuigende wijze op een voetstuk zet. Vanaf begin tot eind is het een aanstekelijke, makkelijk op te pakken plaat.

All For Metal - Legends

Tracklist Legends

01 – All for Metal