Almanac – Rush of Death

Nee, het gaat niet om de dood van de drummer van Rush, al was dat wel een mooie geste geweest. De nieuwe plaat van Almanac heeft verder weinig met die band te maken. Victor Smolski heeft met zijn mannen alweer de derde langspeler daar sinds hun oprichting. Na Tsar (2016) en Kingslayer (2018) is er wederom na twee jaar een nieuwe plaat. Rush Of Death komt uit via Nuclear Blast.

Victor Smolski, die zijn credits heeft opgebouwd met zijn jarenlange activiteit in Rage, laat op deze schijf horen dat hij met zijn kompanen de door hardrock beïnvloede power metal goed weet te doseren. Opener ‘Predator’ knalt er gelijk in, waarbij de karakteristieke meezingbare refreinen ook een belangrijke troef zijn. ‘Rush Of Death’ onderstreept vervolgens ook de kunde van de bassist, Tim Rashid. Zijn heerlijke basloopjes zijn op deze plaat veelvuldig te horen, wat extra body aan de muziek geeft. In dat kader doet de start van deze track een beetje denken aan ‘Around The World’ van Red Hot Chili Peppers. Daarmee is gelijk ook de enige gelijkenis met die band te getrokken, want de rest is gewoon puur power metal dat de klok slaat.

Het grappige van Rush Of Death is dat als derde de korte track ‘Let The Show Begin’ genoteerd staat. Deze track was een prima opening geweest voor de schijf, maar komt nu een beetje vreemd over. Waarom een show beginnen als er al twee knallers van tracks voorgeschoteld zijn? Misschien wordt het concept hier even niet goed begrepen. ‘The Human Essence’ is ook zo’n korte track met een vertellende stem. Gelukkig zijn de tracks die daarna volgen, zoals het catchy ‘Blink Of An Eye’ en het lange ‘Satisfied’ van die aard dat die onderbrekingen snel vergeten worden.

Dat Almanac de juiste noten weet te spelen als het om power metal gaat, was al bekend. Deze band onder leiding van Victor Smolski weet met haar derde langspeler opnieuw te schitteren als het om muziek gaat. Van zo’n band is het niet erg als er om de twee jaar een release op de markt komt.