Amenra – De Doorn

‘Ogentroost’, ‘De Dood In Bloei’ en ‘De evenmens’. Nederlands. Of beter gezegd, Vlaams. Dat is iets dat niet direct geassocieerd wordt met de Belgische metalband Amenra. Toch is het die taal welke de klok slaat op de nieuwe plaat. Dat album van Amenra heet De Doorn en komt uit via Relapse Records.

Amenra

Enkele jaren nadat de band zijn oorsprong had gevonden, startte een serie die centraal zou komen te staan in de carrière van Amenra. Van Mass I tot en met Mass VI staan in het geheugen gegrift van iedereen in deze contreien die niet van de standaard heavy muziek houdt. Op het snijvlak van hardcore en post-metal weten deze Belgen te betoveren. Toch is er aan die serie, Mass dus, een eind gekomen.

De Doorn

Dat Amenra niet voor de meest lichtzinnige thema’s des levens kiest, zorgt ervoor dat de band op dat gebied niet ineens een ander pad bewandeld. Die donkerte komt in het sferische ‘De Dood In Bloei’ erg sterk naar voren. Hier spreken zangeres Caro Tanghe en haar mannelijke evenknie Colin H. van Eeckhout op een poëtische manier over de dood. Intens. Met ruim vier minuten is dit direct ook de kortste van de vijf tracks op De Doorn.

De kenners weten dat Amenra niet vies is van tracks die langer zijn dan bij de gemiddelde band. ‘De Evenmens’, welke ook als single uitgekomen is, is met net iets meer dan acht minuten naast de eerder aangehaalde track de enige die onder de tien minuten zit qua speelduur. De intensiteit wordt hier middels herkenbare, slepende riffs flink opgevoerd. Het gesproken woord naast de intense screams zorgen voor een mooi contrast op vocaal gebied. Daarbij komt de kracht van het Vlaams ook sterk naar voren.

De kracht van contrasten

‘Het Gloren’, welke met elf en een halve minuut een ruime minuut korter is dan de afsluiter ‘Voor Immer’, laat horen waar Amenra meester in is: het balanceren tussen uitersten. Nadat de band minuten lang slepend en meedogenloos intens de luisteraar geketend heeft, gaat men deze daarna haast strelen middels cleane gitaarnoten en sprekende woorden. Men moet wel goed beseffen dat die rust niet voor eeuwig is, want bij Amenra gloort altijd de kans dat men ineens alles omgooit.

Eigenlijk is De Doorn van Amenra alsof men hallucinerend wandelt in een mistig bos, om ineens op een open veld met een geliefde bloemetjes zit te plukken, waarna men een donker ravijn induikt. Intens tot op het bot en rustgevend tegelijk. Zelfs in het Vlaams imponeert Amenra.

Amenra - De Doorn

AMENRA ONLINE

RELAPSE RECORDS ONLINE