Amon Amarth – The Great Heathen Army

Waar Zweden vooral geassocieerd wordt met wat er in Gothenburg gebeurd qua muziek, heeft de hoofdstad ook niet te klagen. Eén van de band die daar vandaan komt, is toch zeker niet de minste. Amon Amarth geldt namelijk al jaren als een band die zowel op plaat als live indruk maakt. Dat vijftal komt nu via Metal Blade met een nieuwe plaat. The Great Heathen Army is alweer de twaalfde langspeler van Amon Amarth.

Amon Amarth

Het Zweedse gezelschap is dertig jaar geleden gestart en dus still going strong. Sterker nog, misschien is het laatste decennium Amon Amarth wereldwijd nog populairder dan de groep ooit was. Onder aanvoering van Johan Hegg pakt men namelijk vriend en vijand in, waarbij zelfs de niet-liefhebbers op festivals mee gaan in hun show. Dat is de kracht van de band, waarbij de melodieuze death metal een sterke basis geeft.

Ook op plaat weet Amon Amarth dus al jaren te overtuigen. Jomsviking, uit 2016, en Berserker, welke drie jaar geleden uit is gekomen, bewijzen dat de groep ook daar het heilige vuur nog steeds bezit. Daarom zijn de verwachtingen voor The Great Heathen Army ook hoog gespannen.

The Great Heathen Army

De nieuwe langspeler, de eerste sinds hun debuut waar de band zelf op de cover siert, telt negen tracks. Samen zijn die goed voor iets meer dan veertig minuten aan muziek. Afsluiter ‘The Serpent’s Trail’ neemt het meeste tijd in beslag. Dat nummer gaat namelijk over de zes minuten heen qua speelduur. De overige tracks gaan allemaal over de grens van de vier minuten heen, want Amon Amarth doet niet aan vluggertjes.

De muziek op de nieuwe plaat is eigenlijk wel zoals men die van deze Zweden kan verwachten. Opener ‘Get In The Ring’ zet gelijk die toon. De death metal wisselt gelukkig wel regelmatig van tempo. ‘Oden Owns You All’ laat dat goed horen. De groep start daar extreem furieus, maar weet het tempo ook los te laten, wat voor een energiek geheel geeft. Ook live zal dat aan gaan slaan. ‘Find A Way Or Make One’ laat horen dat Amon Amarth ook meer slepender uit de hoek kan komen. Hier komen de melodielijnen nog sterker uit de verf.

Thematiek

Een ander element dat bij Amon Amarth immer aanwezig is, is de thematiek die de luisteraar meevoert naar de dagen van de Vikingen en Noorse mythologie. Ook nu is dat dus niet anders. ‘Heidrun’, ‘Saxons And Vikings’, waar Biff Byford van, jawel, Saxon, een mooie rol vertolkt, en ‘Skagul Rides With Me’ zijn daar goede voorbeelden van. Die thematiek wordt ook doorgetrokken naar de eerder al aangehaalde cover. De band staat daar strijdbaar uitgedost alsof men dit plaatje zo in die tijden heeft geschoten.

Amon Amarth verrast op The Great Heathen Army niet en dat is eigenlijk maar goed ook. Deze band doet waar zij goed in is en dat valt alleen maar te loven. Menig track zal live de metalhead ook flink los gaan krijgen, want die potentie zit er ook flink in.

Amon Amarth - The Great Heathen Army

Tracklist The Great Heathen Army

1. Get in the Ring 4:25