Soulfly – Totem

Over Max Cavalera en zijn Soulfly is in het verleden veel gezegd. Feit is echter dat de band al jaren doet waar zij zelf zin in heeft en geen boodschap heeft aan de kwade tongen. Max Cavalera en zijn kompanen zijn dan ook alweer toe aan de twaalfde langspeler in de vijfentwintigjarige carrière. Die nieuwe plaat van Soulfly heet Totem en verschijnt via Nuclear Blast.

Soulfly

Even terug naar het begin. Het was toen de wegen van Max Cavalera en Sepultura na het befaamde Roots-album scheiden, dat Max Cavalera Soulfly oprichtte. De woede, de eenvoud en het inheemse experiment zijn componenten gebleken die immer aanwezig zouden blijven. Door de jaren heen bleken er ook meer invloeden van andere stijlen in de metal door te sijpelen in de sound.

Soulfly kende in al die jaren ook vele wisselingen in de line-up. Pas vanaf Prophecy zijn er een aantal albums in dezelfde line-up opgenomen. Dat is iets wat nu ook geldt, want inmiddels lijkt de basis van Soulfly ook weer stabiel. Naast Max Cavalera spelen namelijk ook Zyon Cavalera, de zoon van inderdaad, en bassist Mike Leon in de band. Oké, Marc Rizzo is ten opzichte van Ritual wel uit de line-up, maar de rest is hetzelfde gebleven.

Totem

De nieuwe plaat van Soulfly kent tien tracks en die zorgen ervoor dat Totem zo’n veertig minuten duurt. Waar de titeltrack met ruim vijf minuten al een vreemde eend in de bijt is, geldt dat voor afsluiter ‘Spirit Animal’ nog meer. Die track vergt bijna tien minuten, wat bijna een kwart van de speelduur van dit album is. Dat nummer onderstreept het spirituele karakter dat Soulfly ook met zich meebrengt. Terwijl de basis groovende metal is, is er in de eerste minuten ook ruimte voor haast inheemse rituelen. De normale vocalen barsten dan ook pas na een paar minuten last. Dan ontstaat er een mooi contrast tussen de stemmen van Max en Richie Cavalera, want die zoon, bekend van Incite, komt daar even meedoen. Overigens, de outro van die track: geniaal.

Meer dan metal

‘Xii’ laat horen dat Soulfly ook het instrumentale niet schuwt. Daarmee wordt ook een traditie voortgezet. Tevens bewijst de band dat het een veelzijdige groep is, want hier neigt men eerder naar de progressieve rock dan naar de furieuze metal, wat in onder andere ‘Scouring The Vile’ en ‘Filth Upon Filth’ zegeviert. De tracks als de laatste twee hebben echter wel de overhand, wat voor de metalliefhebbers alleen maar fijn is.

Totem is een plaat geworden die laat horen dat Soulfly niet alleen breed qua metal is, maar ook qua muziek in het algemeen. Dat is natuurlijk niks nieuws voor hen, maar feit is wel dat het een ijzersterke plaat is geworden die de sferen van de band perfect onderstreept.

Soulfly - Totem

TRACKLIST TOTEM

01. Superstition