My Sleeping Karma – Atma

Misschien is het wel een van de meest betoverende instrumentale bands: My Sleeping Karma. Deze Duitsers weten de luisteraar met hypnotiserende melodieën en ritmes helemaal te bedwelmen, om hen ook weer even zo goed wakker te schudden. Nu is daar eindelijk de nieuwe langspeler. Zeven jaar na Moksha komt My Sleeping Karma met Atma, welke via Napalm Records uitkomt.

My Sleeping Karma

Het viertal uit Duitsland laat zich inspireren door het spirituele des levens, zonder het direct spiritueel te maken. Dat mondt uit in een lettertype en beeltenissen die doen denken aan India en het hindoeïsme, waarbij ook de titels daar naartoe verwijzen. Soma en Moksha zijn enkele van hun hoog aangeschreven platen, iets wat Mela Ananda ook is op het gebied van liveplaten.

Atma

Nu is er dus na een erg lange stilte vanuit de studio toch die nieuwe plaat. Atma telt zes nieuwe nummers van My Sleeping Karma. ‘Avatara’ en opener ‘Maya Shakti’ reiken naar de tien minuten, waarmee het de langste tracks op deze plaat zijn. Echter, wie in het oog houdt dat ‘Mukti’ met bijna zeven minuten de kortste track op Atma is, snapt dat My Sleeping Karma de nummers echt de tijd geeft.

Opener ‘Maya Shakti’ laat direct horen dat My Sleeping Karma helemaal terug is. De betoverende melodieën met het rustig opbouwende drumwerk zorgen ervoor dat de luisteraar helemaal afdwaalt naar andere sferen. Ook ‘Prema’ onderstreept dat hier geen drugs nodig is om te hallucineren. Dat is de kracht van dit kwartet. My Sleeping Karma weet wanneer er aangezet moet worden, om de luisteraar wel bij de les te houden. Die balans weet de groep als geen ander te beheersen.

Voor mensen die geen idee hebben hoe dit moet klinken geldt dat zij moeten denken aan het rustige riffwerk van Tool. ‘Mukti’ laat dat goed horen. Die bedwelmende kant wordt hier in de breedte gebruikt, zonder dat daar woorden voor nodig zijn. Doordat de melodieën veel variatie hebben, wordt het geenszins een eentonige plaat, iets wat bij bands zonder zangers nog wel eens op de loer ligt.

Atma laat horen dat My Sleeping Karma helemaal terug is. Deze Duitsers weten de liefhebbers van instrumentale rock van top tot teen in te pakken. Het was lang wachten, maar dan heeft men ook wat.

My Sleeping Karma - Atma

TRACKLIST ATMA