Amund Maarud & Lucky Lips – Perfect Stranger

De Noorse muzikant Amund Maarud is een gevierd artiest. Hij is het gezicht van meerder bands, waaronder Amgala Temple, en heeft ook zijn eigen solo-programma. Daarbij geldt ook dat hij niet van stil zitten houdt. Onlangs verscheen zijn album dat hij samen met European Bluegrass Band Of 2017 Lucky Lips heeft opgenomen. Perfect Stranger is verschenen via Snaxville Recordings.

Het mooie van deze samenwerking met Lucky Lips is dat de sound van Amund Maarud hierdoor weer een nieuwe wending krijgt. De bluegrass heeft duidelijk zijn stempel op het geluid gedrukt. Daarbij wordt niet alleen gedoeld op de instrumenten, want de banjo vervult een belangrijke rol, maar ook op de samenzang. De stem van Amund Maarud klinkt samen met die van Malin Pettersen erg fijn. ‘Going Home’ laat dat goed horen. Daar wordt het duet op een rustig vaarwater aangegaan. Rustig kabbelend water heeft zelden zo geschitterd.

Op Perfect Stranger weten Amund Maarud & Lucky Lips de vele facetten van hun samenwerking goed te benutten. ‘My Guitar’ klinkt verleidelijk, ‘Translate My Instructions’ bijna opzwepend en ‘Change Of Heart’ betoverend op een rustige wijze. De eerste en laatste in die opsomming zijn overigens door Amund Maarud samen met Jace Everett geschreven. Die is op zijn beurt een gevestigde naam als het om alles uit Nashville gaat. Al met al zorgt het er dus voor dat de negen nummers erg gevarieerd klinken, zonder dat de link tussen deze hoofdstukken onbekend is.

Het is goed dat muzikanten als Amund Maarud veel inspiratie hebben. Samen met Lucky Lips heeft hij een mooie plaat gemaakt. Perfect Stranger doet denken alsof de bluegrass een genre uit Noorwegen is.