Carneia – Voices of The Void

De Belgische heren van Carneia houden ervan om paden te bewandelen die niet platgetrapt zijn. Daarbij is het toevallig vinden van nieuwe paadjes iets wat de band alleen maar aanmoedigt daarin door te gaan. Inmiddels is de langverwachte opvolger van de EP Symmetry Of Mind klaar. Voices Of The Void komt in eigen beheer uit en is een langspeler geworden.

Voor wie het niet meer zo scherp heeft, Carneia wordt aangevoerd door Jan Coudron. Juist, die kan worden gekend van zijn andere band: King Hiss. Carneia is echter een hele andere band. Hier richt men zich op het spectrum van de post-metal, hoe breed dat ook is. Opener ‘The Making Of The Universe’ laat direct horen dat de post-metal maar een leeg begrip is. Hier gaat het niet om een kopie van Neurosis en consorten, maar om een band die invloeden uit vele takken van de metal haalt en daardoor in dit hoekje wordt geduwd. Qua riffs zit er de nodige groove in, terwijl de vocalen van Coudron het zowel een rauw randje meegeeft, als het toegankelijk maakt.

Als men moet denken aan referenties, dan doet men eigenlijk afbreuk aan wat Carneia laat horen op Voices Of The Void. ‘Black Coffee’ start à la Mastodon, maar switcht heel subtiel naar Tool als danspartner, om ergens ook nog Deftones en Faith No More erbij te betrekken. De kracht is dat Carneia zorgt dat de luisteraar direct in de muziek meegaat. Of het dan om een bruut einde als in ‘Blood And Candy’ gaat of om het slepende in ‘Black Coffee; de luisteraar zit gekluisterd aan de speakers. Misschien is daarom ‘Anthem For The Wasted’ wel het kroonstuk waarin alles samenkomt. Hier zitten de rust, de vakkundige opbouw, de pakkende vocalen, het gitaargeweld op vele fronten en de hallucinerende ritmes perfect in verbonden. Als men op dat moment van de plaat, want het is de zevende van de acht tracks en waarvan de laatste als outro te bestempelen is, nog niet overtuigd was, dan is men het dan wel.

De heren van Carneia hebben de liefhebbers een lange poos laten wachten op hun eerste langspeler sinds All Tongues Of Babel, welke in 2013 is uitgekomen, maar Voices Of The Void zal hen helemaal gerust stellen. Weer een glansrijk hoofdstuk in de Belgische muziekwereld.