Ancestral Legacy/Veil Of Mist – The Silent Frontier (Split-CD)

Wat hebben de bands Ancestral Legacy en Veil Of Mist gemeen? Juist, de bassist. Waar bij Veil Of Mist Jean-Baptiste Frichet de bassist van de band is, heeft hij ook voor Ancestral Legacy de baslijnen ingespeeld als sessie-bassist. Daarbij is hij bij beide bands ook verantwoordelijk voor meerdere zaken binnen het schrijfproces van de songs. Misschien daarom ook niet zo gek dat deze bands aan het eind van 2019 samen met een release kwamen.

Het betreft hier een ouderwetse spilt-EP. Die release is The Silent Frontier genoemd. De release is via Valkyrie Rising uitgekomen. Het album telt van beide bands vijf tracks, waardoor, mede ook door de speelduur van meer dan een uur, misschien beter van een split-CD gesproken kan worden.

Ancestral Legacy opent met ‘Leader Of Nothing’. Deze female fronted metalband laat de symfonische kant van de heavy kant van de muziek goed horen. Door de prettige vocalen blijft het geheel toegankelijk voor een breed publiek. ‘Annelid’ is vervolgens van Veil Of Mist. Dat is wel opvallend. Vaak worden eerst alle tracks van één band voorgeschoteld, om daarna pas de ander aan bod te laten komen. Hier mogen beide bands dus eerst één track laten horen. ‘Annelid’ was bij de fans van Veil Of Mist al bekend. Deze stond ook op de EP van een jaar voor deze release. Deze lange track laat echter wel goed horen dat Frichet een begenadigd bassist is.

Na deze eerste twee tracks is het wel volledig de beurt aan Ancestral Legacy. Deze laat op The Silent Frontier vooral horen een veelzijdige band te zijn. Waar ‘Precision Of Soul’ een beetje dromerig is, kan ‘The Silent Season’ al bruut worden bestempeld. De fluwelen vocalen maken hier ook plaats voor grunts. Pas na bijna drie minuten komen die zijdezachte vrouwelijke vocalen wel op het toneel.

Veil Of Mist speelt de laatste vier tracks van The Silent Frontier. ‘The Flute And The Blade’ laat horen dat deze met de power metal flirtende female fronted metal band tijd durft in te ruimen voor de gitaarsolo. Dat is een groot compliment waard. ‘A Staggering Moon’, waarmee deze release afsluit, is Veil Of Mist van het nummer van Elend. Overigens is dat niet de enige cover op deze schijf.’Diabolique Mon Ange’, welke door Ancestral Legacy gespeeld wordt, is een cover van Mylène Farmer.

Een split-CD kan soms rommelig zijn omdat bands te veel uit elkaar liggen. Bij Ancestral Legacy en Veil Of Mist is dat niet het geval. Deze twee bands sluiten bij elkaar aan en geven de luisteraar op deze manier een verrassende wijze om The Silent Frontier te beleven. Een zege op deze manier voor de female fronted metal in de brede zin.