Apolinara – Shadows And Signs

Geboren in Oekraïne, maar opererend vanuit de Verenigde Staten. Dat geldt voor Apolinara, die in haar leven al veel van de wereld heeft gezien. Zij bracht onlangs haar eerste langspeler uit. Geheel in eigen beheer heeft Apolinara gewerkt aan Shadows And Signs, welke zowel fysiek als digitaal uit is gekomen.

Apolinara

De naamdrager van deze act is ook de persoon die alles schrijft en alle verantwoording op zich neemt. Dat wilt niet zeggen dat er geen andere personen bij betrokken zijn. Apolinara kent de nodige muzikanten die hun steentje hebben bijgedragen en ook producer Max Morton, onder andere bekend van zijn werk voor Jinjer, heeft een belangrijke rol vertolkt.

Shadows And Signs

Deze eerste langspeler van Apolinara telt elf tracks. Daarbij geldt dat ‘Slowly’ tweemaal op de plaat staat. Tegen het eind van de plaat is namelijk ook een akoestische versie van dit nummer te vinden. Die track is één van de zes tracks die meer dan vijf minuten duurt. Eén daarvan, ‘Dragon Dance’, wat een van de sterkere tracks van de plaat is, gaat zelfs richting de grens van de zeven minuten. Daarmee is die track de langste van Shadows And Signs.

Het verhaal kan allemaal heel mooi zijn, evenals de thematiek; het draait om de muziek. Apolinara laat op Shadows And Signs horen dat zij zich goed laat voeden door de symfonische metal. Haar vocalen, bij vlagen fluweel als in ‘You Can’t Get Away With This’, zijn daarin de bindende factor, al mag de rol van de piano ook niet onderschat worden. Die speelt zij ook en is een factor van melodie in de sound. Daarbij geldt dat Apolinara zich ook in wisselende omgevingen staande weet te houden, wat blijkt uit het akoestische ‘Slowly’.

Oekraïne mag dan nu wel vooral in het nieuws zijn vanwege gebeurtenissen die men niemand toewenst, feit is wel dat dit de mooie kant is van dat land: de muziek en de mensen. Apolinara geeft met Shadows And Signs een mooi visitekaartje af aan de liefhebbers van symfonische metal met een dame aan het front.

Apolinara - Shadows And Signs

Tracklist Shadows And Signs

1. Intro 1:04