Nether – Between Shades And Shadows

Limburg. Belgisch Limburg wel te verstaan. De streek in het noordoosten van België heeft vruchtbare grond voor muziek. Een band die daar nog niet zo lang geleden is opgericht, is Nether. Die band heeft in een eerder stadium de debuutplaat wereldkundig gemaakt, maar kwam dankzij een ontmoeten op Roosendaal Open Air op de redactie terecht. Via Art Gates Records heeft Nether Between Shades And Shadows uitgebracht.

Nether

Waar de cover van de plaat het beeld al in nevelen hult, geldt dat ook voor de band. Het is dus bekend dat de groep in 2019 het licht in deze duistere wereld zag. Vier leden zijn erbij betrokken, maar hun identiteit is net zo schimmig als die van ’s werelds meest beruchte terroristen. Louter een letter linkt de identiteit aan een persoon. Prima, want het gaat toch om de muziek.

Between Shades And Shadows

Nether, welke overigens bij voorkeur zonder een hoofdletter aan het begin gespeld dient te worden, heeft acht tracks op deze release geplaatst. Opener ‘The Hand Of The Unspoken’ is met nog geen drie en een halve minuut de kortste. Daar tegenover staat dat er meer dan zes minuten is gereserveerd voor ‘The Blood Is Gone’.

Muzikaal is het duidelijk in welk gebied Nether zich begeeft. De melodieuze black metal is leidend. Daarbij maken ‘Abandon’, ‘Mouths Sealed, Clenched Fists’ en ‘The Hand Of The Unspoken’ duidelijk dat men terug gaat naar waar de black metal voor stond. De invloed van de Scandinavische grootheden is duidelijk. Overigens laat die eerstgenoemde ook perfect horen dat Nether ook heerlijk durft te spelen met het tempo.

IJzig en snel

Wat deze Belgen goed doen, is dat zij de combinatie van snelheid en melodie hoog weten te houden. De ijzige scream is daarbij ook passend en onderstreept de kracht van de black metal. Die overtuiging blijft ook overeind als men in ‘The Blood Is Gone’ in menig passage de vocalen even achterwege laten. De langharige black metal fanaten zijn hier in het voordeel, want deze riffs zijn bedoeld om de haren flink op te laten zwiepen.

Acht nummers in een kleine veertig minuten laten horen dat de Limburgse bossen voor altijd in de nevelen gehuld mogen worden. Want als men dan platen als Between Shades And Shadows krijgt, dan ligt er voor Nether nog veel moois in het verschiet.

Nether - Between Shades And Shadows

Nether online