As I Lay Dying – Shaped By Fire

Natuurlijk is er veel gebeurd in het afgelopen decennium rondom de Amerikaanse metalband As I Lay Dying. Ondanks de randzaken is het wel een feit dat deze band voorop aan het front van de metalcore stond. Inmiddels heeft de band weer redelijk zijn oude vorm aangenomen. In die line-up – Tim Lambesis, Phil Sgrosso, Jordan Mancino, Nick Hipa Josh Gilbert – is de langverwachte studioplaat ook opgenomen. Dat Shaped By Fire uitkomt via Nuclear Blast is een teken aan de horizon.

Dat zanger Tim Lambesis genoeg woede heeft kunnen verzamelen de afgelopen jaren komt As I Lay Dying goed uit. ‘Shaped By Fire’ laat dat goed horen. De pakkende refreinen met cleane vocalen ondersteunen de brute strot van Lambesis nog steeds. Die afwisseling is later door veel bands ook zo gebruikt, As I Lay Dying deed dat bij de millenniumwisseling al. Ook de gitaarsolo is een onderscheidend element. Veel bands kiezen alleen voor überstrakke ritmes, maar bij As I Lay Dying gaat dat ten aller tijde gepaard met aanstekelijke melodieën. Dat wilt niet zeggen dat dit ten koste gaat van de energie. ‘Undertow’, wat ook echt een aanrader is, laat dat goed horen. De moshers zullen helemaal los kunnen gaan.

Shaped By Fire  is een langspeler geworden waarop twaalf tracks staan. Opener ‘Burn To Emerge’ is een minder dan een minuut durend startschot, zonder dat men hier echt over een liedje kan spreken. Dat geldt voor de tracks vanaf ‘Blinded’ tot aan The Toll It Takes’ wel. Het hoge niveau van weleer wordt moeiteloos gehaald. Het is duidelijk dus goed dat deze heren weer samen zijn. ‘Torn Between’, ‘Redefined’ of ‘My Own Grave’, waarmee de doorstart voor het grote publiek weer echt begon, zouden allemaal ook op de platen voor de hiatus kunnen hebben gestaan.

Metalcore kent tegenwoordig veel bands die hoopten van de afwezigheid van de grootmeesters zelf te profiteren. As I Lay Dying zet deze bands met Shaped By Fire genadeloos op hun plaats. Die plaats is ver achter As I Lay Dying. Shaped By Fire  is de plaats waar ritme, melodie, agressie en breekbaarheid samen komen.