Asphyx – Necroceros

Laten we beginnen met de stelling dat Asphyx een band is die geen verdere introductie behoeft. Wel blijft het vreemd dat vele Nederlandse metalbands vaak in het buitenland wereldberoemd zijn en in ons eigen land vrijwel nooit deze status genieten. Asphyx is hier ook een voorbeeld van. Hoe het kan? Geen idee, want in de afgelopen 34(!) jaar heeft de band voldoende puik materiaal afgeleverd.

Met het gevarieerde Incoming Death uit 2016 paste men kleine veranderingen door ten opzichte van haar voorgangers, waarbij variatie in en tussen de nummers het sleutelbegrip vormde. De vraag is in hoeverre Asphyx op Necroceros -dat wederom via Century Media het levenslicht heeft gezien- voortborduurt op de weg die de band 5 jaar geleden in is geslagen.

Geslaagde start

Laat ik beginnen dat je vanaf de start gelijk rechtop in je stoel zit. Aan intro’s doet de band niet. Met ‘The Sole Cure Is Death’ knalt de band  gelijk een melodieuze, opzwepende riff mijn woonkamer in. Dit belooft veel goeds. Martin van Drunens typerende stemgeluid neemt je mee terug in de tijd, terwijl de muziek door de solide en krachtige productie, helemaal anno 2021 is.

Het nummer ontpopt zich als een track, waarbij uptempo stukken afgewisseld worden met rustigere, slepende doomstukken. Wat in is gezet op de voorganger, wordt hier gecontinueerd; de afwisseling in de track zorgt er voor dat je als luisteraar geboeid blijft.

Het daarop volgende ‘Molten Black Earth’ is juist weer een groovende, wat meer oldschool Asphyx track. Dit geldt niet alleen voor het riffwerk, maar ook tekstueel gezien. Oorlog en verdoemenis vormen de rode draad in dit nummer met een hoog Bolt Thrower gehalte.

Lekker, lekker en nog een lekker

De hierop volgende tracks liggen veelal in elkaars verlengde, waarbij opvalt dat alle tracks zo verdomd lekker klinken. Melodieus doch dreigend, voldoende afwissling qua tempi en een krachtige productie met een rauw randje, maken dat Necroceros een toegankelijke, lekker in het gehoor liggende plaat is geworden. Je hoofd stilhouden is gewoon onmogelijk. Nog altijd zit ik na te genieten van het machtige ‘The Nameless Elite’, een track die live enkel voor een volle zaal headbangende metalheads zal zorgen. Maar dat geldt net zo goed voor het opzwepende ‘Yield or Die’ of alle andere tracks.

Laten we stoppen met lullen en gewoon simpel concluderen dat Necroceros een verdomd goede, lekkere doom/death plaats in geworden, waarbij Asphyx zeker weer een nieuwe schare fans aan zich zal weten te binden. Als de overheid dan geen perspectieven biedt in deze barre tijden, laat Asphyx en de review dit dat doen: zodra het weer mag in een uitverkochte zaal staan waar Asphyx dit album speelt.

Asphyx - Necroceros

Tracklist Necroceros

1. The Sole Cure Is Death (4:04)