Azarath – Saint Desecration

Azarath is een Poolse deathmetalband met niemand minder dan Inferno van Behemoth in de gelederen. Of heeft Behemoth juist niemand minder dan Inferno van Azarath in de gelederen? Hoe dan ook, de muziek van Azarath heeft altijd wel iets van Behemoth-invloeden gekend  (of omgekeerd). Daar waar Behemoth meer de black/ death kant opgaat, levert Azarath juist een pot brute death/ black metal af. Saint Desecration is ondertussen alweer de zevende langspeler van Azarath en wordt uitgebracht via Agonia Records.

Openingstrack ‘Death At Will’ opent sfeervol met een gitaarintro, waarna de eerste militante drumroffels haar intreden doen. Hierna barst het geweld los. Inferno ratelt er als een machine geweer op los, waarbij het opvalt dat zijn hihat niet in hetzelfde tempo mee ratelt. Hierdoor is de impact van de blast wat minder. Aan het einde van de track gebruikt hij echter zijn China bekken, hetgeen gelijk voor een andere beleving zorgt. Ook de basdrum had wat meer punch mogen hebben in de mix, die verder zeer uitgebalanceerd en krachtig is. Maar dat zijn slechts punten ter muggenzifterij, want de track ontpopt zich verder als een zeer solide klinkende wervelwind van agressie en duisternis.

Meer Poolse invloeden

Dit geldt ook voor de daarop volgende tracks zoals ‘Sancta Dei Meretrix’ of ‘Fall Of The Blessed’; blastbeats voeren de boventoon, terwijl het riffwerk van Bart en Skullripper continu voor dreiging zorgen. Je hebt telkens het gevoel dat je nog verder wordt meegezogen naar de krochten van de onderwereld. Aangekomen bij ‘No Salvation’ ben je al dusdanig ver opgeslokt in duisternis, dat deze Behemoth-achtige track je even de ruimte geeft om wat op adem te komen.

Dit is echter van korte duur want ook deze track ramt weer genoeg blastbeats door je strot om hier vrolijk mee door te gaan middels het Vader-achtige ‘Profanation’. Met ‘Life is Death, Death is Life’ lijkt het zelfs nog even of we Deicide over de vloer krijgen met een ‘Lunatic of God’s Creation’- achtige riff! Een track die wat slepender van karakter is, maar zeker niet aan kracht inboet ten opzichte van de rest van de nummers.

Rond minuut 32, wordt de laatste en tiende track genaamd ‘Beyond the Gates of Burning Gaths’ ingezet. Na ruim zes minuten ben ik ergens blij dat Azarath op Saint Desecration eindelijk is uitgeraasd. Het geeft me de tijd om een slok bier te nemen, om vervolgens het album nog een keer te ondergaan. Top plaat!

Azarath - Sain Decration

Tracklist Saint Desecration

1. Death-at-Will