Benighted – Obscene Repressed

Als het om muziek gaat welke echt niet voor de tere zieltjes onder de mensheid is, is Benighted de laatste twee decennia één van de meest aansprekende bands. De Franse death/grind band weet ondanks de wisselingen in de band keer op keer uitzonderlijk te vlammen. Het wereldwijd lovend ontvangen Necrobreed krijgt nu een opvolger. Via Season Of Mist komt Benighted met Obscene Repressed.

Een mooie detail van deze plaat is dat Obscene Repressed ervoor zorgt dat voor de tweede keer in de carrière van Benighted er een langspeler is opgenomen in dezelfde line-up als zijn voorganger. Icon en Asylum Cave uit respectievelijk 2007 en 2011 kwamen ook voort uit dezelfde bezetting. Nu zijn er dus sinds Necrobreed ook geen wisselingen in de band geweest. Dat is maar goed ook, want die line-up zorgde ervoor dat er een ijzersterke release op de planken was gekomen.

Obscene Repressed is daarin niet anders. Vanaf opener ‘Obscene Repressed’ is het gelijk duidelijk dat Julien Truchan en zijn kompanen niet gekomen zijn om ineens sentimenteel te gaan doen. ‘The Starving Beast’ mag in de intro dan nog doen vermoeden dat er een rustiger nummer komt, maar dat is schijn. In deze track, waarin Grimo Truchan komt assisteren op de vocalen, gaat Benighted even genadeloos hard tekeer als dat men van deze Fransmannen mag verwachten.

Grimo is overigens niet de enige gastvocalist op Obscene Repressed. Karsten Jäger van Disbelief brult een sterk staaltje mee op ‘Mom, I Love You The Wrong Way’. The thematiek wordt er niet luchtiger op. ‘Implore The Negative’ laat een gast uit een hele andere hoek van de muziek horen. Hier komt Jamey Jasta, vooral bekend als energieke brulboei van Hatebreed, een pot meeschreeuwen. Dat contrast zorgt voor een aangename verrassing. Hij is namelijk lekker zichzelf.

Benighted heeft op de uitgebreide versie, welke met veel mooie extra’s komt, ook nog twee nummers extra in petto voor de luisteraar. ‘The Rope’ en ‘Get This’ vullen de tracklist aan. En ja, ‘Get This’ is inderdaad het nummer dat in originele versie op de debuutplaat voor het grote publiek van Slipknot te vinden is. En waar men dacht dat die versie al bruut was, heeft men die deze versie nog niet gehoord. Voor de duidelijkheid, vergeleken met Benighteds versie van ‘Get This’ speelt Slipknot slechts een ballad.

Meedogenloos hard is-ie en zo hoort het ook. Obscene Repressed houdt met niets of niemand rekening. Als een bulldozer met de snelheid van Max Verstappen walst Benighted op een zeer intense, hoogwaardige manier over alles heen. Als bruut in kunstvorm gegoten moest worden, heeft Benighted dat alvast voor je gedaan.