Blame Zeus – Seethe

De Portugese metalband Blame Zeus vindt zijn oorsprong in 2010. In die tien jaar van haar bestaan heeft het vijftal onder aanvoering van Sandra Oliviera drie langspelers uitgebracht. De meest recente daarvan kwam eind 2019 uit via Rockshots Records. Die langspeler heet Seethe.

De muziek van Blame Zeus heeft veel weg van Lacuna Coil, Life Of Agony en Alice In Chains, maar dan louter geleid door vrouwelijke vocalen. De krachtige vocalen van Sandra Oliviera zorgen ervoor dat de muziek krachtig maar ook toegankelijk is. ‘Down To The Bones’ is daar een goed voorbeeld van. Hier doet de muziek van Blame Zeus denken aan Life Of Agony ten tijde van Broken Valley, terwijl ook Alice In Chains erin weerklinkt. Overigens komt in dit nummer Rui Duarte als gastzanger de band voorzien van mannelijke vocalen. Dat geeft een verrassende wending, omdat Sandra Oliviera duidelijk de leiding houdt.

Deze derde langspeler van Blame Zeus telt in het totaal tien tracks. Dat de speelduur een kleine vijftig minuten bedraagt, komt doordat er geen bijzonder lange noch extreem korte tracks op Seethe te vinden zijn. De langste is ‘Bloodstained Hands’. Daar opent de band op een manier waarop de sound nog een hint naar Tool geeft. De kortste track, ‘The Obsession Lullaby’ heeft ook nog iets weg van Evanescence. De gitaarsolo is hier ook een mooie troef die deze Portugezen inzetten.

In de tien jaar van hun bestaan heeft Blame Zeus duidelijk de ervaring opgebouwd om een strakke, boeiende alternatieve metal plaat op de planken te brengen. De sound ligt evenals de tracks zelf prima in het oor. Seethe is dan ook een mooi derde hoofdstuk van deze band.